dinsdag 16 april 2013

Asperges à la... je ne sais quoi.

En we zijn weer terug! Heb een tijdje zonder computer gezeten en dan is het echt wel moeilijk om te bloggen natuurlijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niets gekookt heb, verre van.

Ik ben trouwens zondag naar de markt van Heverlee geweest en daar heb ik daslook gevonden en amai da's lekker! Als jullie willen, dan post ik de volgende keer een receptje voor daslookpesto. Het is zoals je wil. Maar vandaag breng ik een wel heel bijzondere variant van de asperges à la flamande. Je kan het recept nog opleuken met parmezaanse kaas en geroosterde pijnboompitjes. Ik had ze gewoon niet in huis. Kom, we gaan eraan beginnen!

Je vindt het recept ook op VTMKoken.

aspergesla


Wat heb je nodig voor 4 (bijgerecht)?

1 bussel witte asperges
1 bussel dikke groene asperges

½ citroen (rasp + sap)
3-4 el fijne olijfolie
peper en fleur de sel
4 eitjes



Optioneel: parmezaanse kaas en geroosterde pijnboompitjes

Kook de eitjes gedurende 10 minuutjes, laat schrikken en afkoelen. Pel en snij in 4.

Schil de witte asperges met een dunschiller. Leg daarna de asperge op een keukenplank en snij met een dunschiller de asperges in dunne plakjes. Begin aan het uiteinde (dat weggegooid mag worden) en trek zo door naar de aspergepunt.

Breek het houterige gedeelte van de groene asperges en snij ook in dunne plakjes (schillen hoeft niet).

Meng de twee aspergesoorten onder elkaar samen met het sap, de rasp en de olijfolie. Kruid met peper en fleur de sel. Versier met de eitjes en werk eventueel af met parmezaan en pijnboompitjes.

Heel smakelijk!



Ann

10 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben pro het receptje voor daslookpesto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rauwe asperges, dat heb ik nu nog nooit gegeten. Maar het ziet er wel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daslook,... ruikt ge dat de dag nadien ook nog? Oooh ik wens van niet, dan kan ik terug look eten gezien mijn partner deze niet lust.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, om eerlijk te zijn heb ik het niet kunnen testen. Ik had wel geen oprispingen of zo. En ook geen looksmaak in de mond.

      Verwijderen
  5. Daslook!? Nog nooit van gehoord. Laat maar komen dat receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dus, je eet de asperges gewoon rauw?
    Dat heb ik nog nooit geprobeerd - alweer iets nieuws om uit te testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daslook! In onze biowinkel hebben ze daar kant-en-klare pestopotjes van. Echt heerlijk. En fijn dat je kippen nog altijd zo goudgele eitjes leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zijn er nu al asperges te koop, dan zullen tgeen van Belgische kweek zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zowel de witte als de groene waren Belgisch. Die worden onder plastiek gekweekt.

      Verwijderen