dinsdag 26 maart 2013

IJzersterke soep van waterkers en spinazie

Allez in waterkers zit toch veel ijzer heb ik me laten vertellen. In spinazie ook maar niet zoveel als we zouden denken. Nu ja, gezond is het sowieso én lekker. Dit soepje is ideaal voor Pasen. Normaal gezien wordt daar ook room bij geserveerd, maar ik vind het veel te lekker zonder. Ik hou echt van die kruidige smaak van deze soep. Echt een blijvertje. Kom, we beginnen eraan!


waterkerssoep


Wat heb je nodig?

1 klontje boter
1 prei
1 ajuin
2 aardappelen (niet al te groot)
2 bussels waterkers
100 g spinazie
2 el fijngehakte peterselie + enkele plukjes als versiering
peper en zout
1 1/2 liter groentenbouillon


Was de prei grondig en snij in fijne rondellen. Pel de ajuin en hak fijn. Schil de aardappelen en snij in blokjes van 2 cm.

Smelt het klontje boter in een hoge kookpot en fruit er de prei, ui en aardappelen in tot de ui glazig ziet.

Hak de spinazie en waterkers grof (ook de steeltjes want daarin zit de meeste smaak) en doe bij de rest van de groenten. Laat een minuutje meestoven.

Giet er de groentenbouillon bij en breng aan de kook. Laat 15 minuutjes pruttelen.

Kruid met peper en zout.

Mix de soep in een blender (fijner resultaat) of met de mixer.


Smakelijk!



Ann

9 opmerkingen:

  1. Ah maar dat ziet er lekker uit. En heel gezond inderdaad. Nu nog een zonnetje erbij en je hebt instant geluk, niet? Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. perfect! 'k was net op zoek naar een nieuw makkelijk soepje ... gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan niet slecht zijn en die foto is ook alweer zo schoon met die mooie gesteven servetten. Sjiek! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me heerlijk! En enkel als je de room er uit laat, wordt het ijzer opgenomen door je lichaam. Dus spinazie e.d. met room... daar is de ijzerwaarde bijna nihil. Wat niet wegneemt dat het allemaal lekker is natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit soepje gisteren gemaakt en het was een topper. Man, zoon en kleinzoon, iedereen heeft gesmuld. Voor herhaling vatbaar. Makkelijk en lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. K ging ook eens gezond doen vanmiddag en dit soepje maken. En t is niet de laatste keer geweest: belachelijk lekker (natuurlijk ook zonder de room)! Dank voor het delen van het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmmm..... een ijzersterk recept! Binnen no-time had ik 3x mijn mok gevuld met dit overheerlijke soepje. Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen