woensdag 13 februari 2013

Toen oma's nog mémé's waren.

Mijn grootmoeder, memé dus, is al zo'n 25 jaar dood. Da's al een tijdje geleden ja, maar als de familie samenzit dan gaat het al snel over de bakkunsten van mijn grootmoeder. Ze werd voor drie dingen echt geroemd. Koekebrood, lukken én haar bladerdeeg. Ik kan wel redelijk goed koken, maar eerlijk gezegd, haar baktalent heb ik helaas niet geërfd. Allez, toch niet voor zo'n dingen.


boterkoeken


Ik heb het hier nog al eens verteld, maar als ik mijn grootmoeder voor de geest haal, dan zie ik ze in de eetkamer staan met haar brood tegen haar borst gedrukt. Heel behendig sneed ze dan met een groot broodmes sneetje na sneetje af. Perfect evenwijdig. Dat laatste zou me geeneens lukken. Na de broodmaaltijd kwamen de lukken (keiharde suikerwafeltjes genre Jules De Strooper) op tafel en de confituurtaart.

Dat bladerdeeg, dat was pure perfectie. Vederlicht en broos, net zoals het moet. Gisteren moest ik voor een fotoshoot voor VTM Koken boterkoeken bakken. Ik moest direct aan mijn grootmoeder denken. Want boterkoekendeeg lijkt heel sterk op bladerdeeg. Je moet ook werken met ijskoud deeg en ijskoude echte boerenboter. En 3 keer 'toeren' zoals dat in bakkerstermen heet. Het is deels geslaagd, maar kom. Ik denk wel dat mijn mémé fier op mij zou zijn.


Oh ja, mijn mémé was ook heel geroemd om haar hoeden. Ze had een voorliefde voor fruitmanden en andere ornamenten op haar hoeden. Beatrix en Fabiola zouden stikjaloers zijn.

Ann




Oh ja, en aangezien 40 dagen zonder vlees vandaag begint (als ik mij niet vergis), hieronder een greep van mijn meest populaire recepten.

De chili sin carne

De Spaanse veggieballetjes

De Veggie ovenschotel voor foefelaars

Quinoa burgers

De supermegafantastische lasagne zonder vleeske

Het herfstig Ebly slaatje

De overheerlijke (al zeg ik het zelf) Pho

EVA's Nasi Goreng

Zelfgemaakte gnocchi met sinas-salieboter

Geroosterde toast met tomaat en avocado

En nog veel meer hier.

2 opmerkingen:

  1. Merci Ann, dat is gemakkelijk. Vooral de veggie ovenschotel voor foefelaars spreekt mij aan maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over het receptje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met het zien van die boterkoeken loopt het water in de mond en dan onderaan nog dat watertandende lijstje ... trop is teveel!

    BeantwoordenVerwijderen