zaterdag 23 februari 2013

Bijna lentesoep met parelgerst

Hoezeer ik ook van de winter hou, het is zo'n vriend die je liefst maar één keer op een jaar ziet en indien mogelijk ook niet al te lang. Mijn kameraad, de winter, heeft mijn subtiele hints nog niet begrepen en is nog niet van plan zijn gat uit mijn zetel te lichten. Dan maar proberen met deze heerlijke soep van parelgerst en savooi. Het is zo'n heldere minestrone die je toch al, zelfs al is ze gemaakt met winterse groenten, doet verlangen naar de lente. Da's mijn andere goeie vriendin, die heb ik zeker al een jaar niet meer gezien.

Tijd om ze eens uit te nodigen, die Lente. Ik zal thee zetten.


parelgerstsoep


Wat heb je nodig?


1,5 l groentenbouillon
100 g parelgerst/gort
2 flinke wortelen
200 g diepvrieserwtjes
1/2 savooi
400 g cannelinibonen
3 el gehakte platte peterselie
4 el olijfolie
peper en zout


Breng de bouillon aan de kook en doe er de gerst bij en laat zo'n 18 minuutjes zachtjes pruttelen. Snij de wortelen in kleine blokjes (brunoise). Haal de grote nerven uit de savooi en scheur de bladeren in grove stukken.

Doe de wortelen, erwtjes en savooi bij de soep en laat 3 minuutjes meekoken. Doe er ook de afgespoelde en uitgelekte bonen bij en laat nog 2 minuutjes meepruttelen.

Verdeel de soep over de kommetjes, werk af met platte peterselie en flink wat olijfolie. Kruid, indien nodig, bij met peper en zout.


Smakelijk!


Ann


Dit recept is ook dit keer gebaseerd op het kookboek Veg!.






1 opmerking:

  1. Maar gij weet precies wat ik nu nodig heb, zeg! En dat kookboek lijkt me super. Ik las ook al bij Mme Zsazsa zulke lovende woorden. En kookboeken heeft een mens toch nooit genoeg. Trouwens ... het boek dat op 15 maart verschijnt, lijkt me ook wel dik oké! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen