zondag 27 januari 2013

Oh! Pho!

Jawel, we blijven in de oosterse sferen. Pho is een Vietnamese noedelsoep, meestal op basis van rundsvlees of kip. Dit is een (bijna) vegetarische versie. Bijna omdat ik gebruik heb gemaakt van Thaise vissaus (Nam Pla). Je kan deze ook vervangen door sojasaus.

pho

Het is een zeer vereenvoudigde versie van de Pho, gewoon omdat ik mij grieperig voelde en ik snel een lekkere soep wou om mij op te kikkeren. En dat heeft ze perfect gedaan! Voel je ook een verkoudheidje opkomen? Of een griepje? Of een goestingske? Dan is het tijd om deze soep te maken! Kom, we beginnen eraan!


Wat heb je nodig voor 4?

150 g glasnoedels
1 1/2 liter groentenbouillon
1 rode chilipeper (van die lange)
2 cm verse gember
2-3 wortelen (vrij groot formaat)
1 rode ui
75 g sluimererwtjes (optioneel)
1 prei
1 rode paprika
3 el vissaus (of sojasaus)
3 el limoensap (vers)
1 hand basilicum
1 hand munt
1 hand koriander (alle kruiden moeten vers zijn)


Kook de noedels volgens de instructies op de verpakking in een aparte kom gezouten water. Dit moet omdat de noedels anders alle vocht van de soep zouden opslorpen.

Snij alle groenten in fijne reepjes.

Breng de bouillon aan de kook, doe er de groentjes bij en laat 3-4 minuutjes koken. Doe er de noedels bij en haal van het vuur. Kruid met de vissaus en limoensap, serveer met de kruiden riant op de soep gedrapeerd.

Heel erg smakelijk!


Ann

4 opmerkingen:

  1. Heeeeeerlijk! Het was drie weken lang mijn ontbijt in Vietnam, ik heb er nog heimwee naar ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn net naar Singapore verhuisd. De groentemarkten zijn hier zalig maar ik weet voorlopig nog niet goed wat ik moet doen met al deze (voor mij onbekende) ingrediënten. Oosterse recepten zijn dus zeer welkom. Kheb er trouwens al een aantal uitgetest van jouw blog en ik moet zeggen dat ze heeeel geslaagd waren. Merci merci merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Net wat ik nodig had om mijn neus open te zetten met mijn verkoudheid. Heb er nog een fijngesneden omeletje door gedraaid voor de eiwitten! Njam!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag voor het eerst gemaakt. Superlekker! Gaat hier zeker nog op tafel komen (zoals zoveel recepten van jou...).

    BeantwoordenVerwijderen