vrijdag 21 december 2012

Feestmaand: curieuzeneuzemosterpotjes

Ik vroeg mij eigenlijk af, wat eten jullie op zo'n feestdagen? Steek je ergens je voeten op tafel? Sta je zelf te zweten achter het fornuis terwijl de kalkoen half uit de oven steekt en de kreeften steeds opnieuw uit de potten springen?


hazelnootpastakl


Voor mij zal kerstavond héél sober zijn met een boke en zelfgemaakte choco omdat ik tot heel laat moet werken. Op kerstdag ga ik naar De Bibliotheek in Vaalbeek. Ik ga eigenlijk zo goed als nooit op restaurant, niet omdat ik dat niet wil, maar mijn portemonnee wil nooit mee.

Tja.

Dus tell me, wat staat er op het kerst(avond)menu?

23 opmerkingen:

  1. Bij ons heerlijke tapas met kaasfondue en italiaanse vleeswaren en deze keer allemaal heerlijke kazen. Met natuurlijk een fles wijn of ...........
    Eigenlijk is kerstavond de leukste avond hier.

    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hmmm... da's genieten zonder stress, het slimste wat een mens kan doen, vind ik. :)

      Verwijderen
    2. klopt. en het is lekker ook en zeer gezellig. krijg er nu al zin in!

      carla

      Verwijderen
  2. Bij ons een Marokkaanse avond met tajines (vegetarisch en niet-vegetarisch), enkele aperitiefhapjes, lekker drankje erbij, en een chocoladetaart met munt voor dessert, met verse muntthee erbij mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij eten pannenkoeken en wafels op kerstdag!
    Makkelijk, gezellig en iedereen is er gek op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kerstavond bij mijn schoonouders. Jammer genoeg geen keukenprinses, steeds een onbestemde soep,zelfgebakken friet en varkenshaasje dat een uur gebraden heeft...
    Kerstdag bij mij thuis, ik geniet ervan.
    Alleen voor het eerst gaan we gourmet/racletten.
    Daar kan je niet veel voor koken, en dat geeft me 'stress' ik sta vele liever in men potten te roeren.
    Maar we deden eens graag iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. foodie, ik heb echt compassie met jou. Mijn ma is - in tegenstelling tot mijn schoonmoeder - géén soepkoningin. De soep smaakt steeds hetzelfde, maar de naam is wel telkens anders. :) Voor de rest kookt ze lekker, gelukkig.
      soms kan koken enorm ontspannend zijn, als ik kook voor mensen, zorg ik er wel voor dat ik het moment zelf zo goed als geen werk meer heb, want zo alleen in de keuken staan is het nu ook niet echt hé. :)

      Verwijderen
    2. Als ik uitgebreid kook zit ik steeds mee aan tafel (vorige jaren was het eens parelhoen, boeuf bourgignon enz) want dat vinden wij héél belangrijk ;-)

      Verwijderen
  5. Hier kertstavond met ons 4-tjes waarbij de kinderen het al geweldig vinden dat we eten aan de grote tafel met mooie borden en hoge glazen. Aperitiefhapjes vinden ze geweldig, nog geen idee wat we gaan eten en als dessert chocoladefondue (dat setje moet toch ne keer gebruikt worden. O, en de pakjes, dat vinden ze het allerbelangrijkste vrees ik :-)
    Kerstdag is bij mijn ouders waarbij elk kind (we zijn met 4) een gerecht verzorgt. Ik doe het hoofdgerecht: gevuld varkenshaasje met spek (uit de Bioplanet) met 'vergeten' groenten uit de oven. Vorig jaar deed ik het nagerecht: tarte tatin (gevloekt op de caramel!) en 2 jaar geleden het voorgerecht: de goddelijke zalmtartaar van Jeroen Meus.
    In de kerstvakantie hebben wij 5 feesten vol bourgondisch genieten, jiehaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geen dag om in de keuken te staan voor mij ... kaas en wijn it is! en na een zwangerschap zonder kaas en zonder wijn, ... feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Troost je ik ben alleen met Kerstavond en ik denk dat ik iets kant-en klaar ga halen in de winkel. Voor mij alleen koken vind ik op zo'n dag niet zo leuk. Op Kerstdag komen mijn kinderen en vieren we gezellig samen. Wat er op het menu komt weet ik eigenlijk nog niet maar ik zag hier al een paar goede ideetjes passeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De dochters komen met mannen en inmiddels 3 kleinkinderen. De ene dochter verzorgt het voorgerecht en de andere het nagerecht. Ons rest het hoofd dat op veler verzoek toch weer wiener rostbraten wordt: entrecotes met een zalige roomsaus. Maar het eten is niet het belangrijkst, de gezelligheid telt. Jij heel fijne dagen toegewenst en een geweldig 2913 met van alles aan lekkere recepten en goede inspiratie. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik loop een beetje voor: 2013 dus ! @

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Awel, hebt ge effekes?
    Ik ga me uitleven, geheel stressloos, want klinkt ingewikkeld, maar is het niet!
    Amuses:
    1 bloemkoolsoepje met heilbot, zure room en zalmeitjes
    2 eirolletjes met zalm en gember en verse kaas
    3 verse zalm met sesamzaad
    4 zoals altijd anders wordt dochterlief boos: heilbot of zalmwafeltjes
    Voorgerecht:
    Coquilles met creme van bloemkool, gebakken groentjes en een crumble van nootjes
    Hoofdgerecht:
    Kalfsvlees (van hanos, super kwaliteit!) Met salade van rode biet, paarse wortelen, pastinaak, rucola, feta, walnoten en gremolata en ik denk een simpel pureetje
    Nagerecht:
    Mini glaasje zwarte woud dessert
    Mini portie verrassingspakketje
    Glaasje advocaat, opgewerkt met appelsien

    Uiteraard gaat het mij vooral om het eten en helemaal niet om het gezelschap en de pakjes :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik mag bij mijn mama de voetjes onder tafel schuiven en laat me dus verrassen. Maar het is ieder jaar zeer lekker. En ook veel te veel dus kerstdag zelf is altijd een beetje een 'vastendag' en heerlijk luieren en kerstfilms kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat wel leuk, zo'n beetje kerststress.Dus ik ga iets maken wat ik nog nooit geprobeerd heb. Twee vegetarische pasteien: een stoofschotel met champignons en aardperen en een stoofschotel met pompoen en zoete aardappel. En die dan afdekken met een vel bladerdeeg (met sterretjes! Zoiets als dit http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/869862/jamies-hartverwarmende-winterstoof/?rq=jamie+kerst+&lp_sortProperty=latestAllerhande). En dan nog een bijgerechtje of twee. Wedden dat niemand vlees heeft gemist?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geen idee, wij mogen de beentjes bij de mama onder tafel schuiven. Genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De eerste keer dat mijn ouders naar hièr komen, dus een zeldzame kans om toch iets te koken ipv de anders telkens gesmaakte kaasschotel op kerstavond.
    Eerst pompoen-zoete aardappelsoep, dan geroosterde kip (van Nigella, met cognac en spek) met denappelkroketjes en gemengd slaatje (spinazie-postelein-beetje peer en walnoten), en tenslotte rabarbercrumble met vanille-ijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik eet zeer graag, maar vind de mensen met wie ik de feestdagen kan doorbrengen veel belangrijker. Dit jaar moet ik niet in m'n eentje naar m'n ouders (braak. nee, maar echt.), maar mag ik aanschuiven bij een collega en haar mama thuis, met de rest van hun familie (zo'n 15 man). Ik vind het fantastisch dat dat kan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Voor Kerst...
    Heldere tomatensoep van Jeroen
    Wildpaté met ajuinconfit van JOU
    eend met knolselderpuree en gestoofde appel-airelles van mij
    zwarte woud dessert
    voor nieuwjaar...
    http://ulli-vertelt.blogspot.be/2012/12/wij-vieren-nieuwjaar-thuis-zo.html

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op kerstavond wordt het een klassiek menu wegens gasten met een klassieke voorkeur (mijn ouders en schoonouders). Voorgerecht wordt jouw vispannetje, soep is agnes sorel (met zelfgetrokken kippenbouillon) en hoofdgerecht wordt lamskroon met gratin en gestoomde groentjes. En natuurlijk een traditionele kerstbuche van bij de bakker.
    Op oudejaar wordt het iets gewaagder met enkele van jouw hapjes (butternet met spek, pastinaak toastje, nacho's voor de kids) en kreeft en duif. En misschien waag ik me wel aan jouw rolcake want die ziet er zo lekker uit.

    Gezellige feesten !

    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kerstavond is altijd bij ons, samen met mijn ouders en Bert zijn ouders, en dat is de enige keer op het jaar dat ik helemaal from scratch een hele menu kook. Ik vind het wel érg belangrijk dat ik niet te veel in de keuken moet staan op de avond zelf, en dan ben je automatisch al een beetje beperkter in je keuzes. Ik wilde graag voor de uitdaging van een volledig vegetarisch kerstmenu gaan, maar ik kreeg een njet van mijn vent :-)

    Hapjes: rauwkost met een dilledip, paddenstoeltjes van mozzarella en tomaatjes.
    Voorgerecht: Bladerdeegtaartjes van pompoen met harissa en van camembert met appel (allebei Photo-copy, ja)
    Hoofdschotel: Lamsstoofschotel met dadels en amandelen en couscous. Van op smulweb.
    Dessert: Jouw vederlichte koffiecake die niet zo vederlicht was. Hij was nog wat vochtig, eigenlijk, en bijgevolg wat zwaar. Ik snap het niet goed, ik heb dat nu eens echt altijd voor... Misschien moet ik voor onder- en bovenwarmte gaan ipv warme lucht?

    Ik had dus een overwegend Photo-copy-kerstmaal, en ik heb er veel complimenten over gekregen. Ik geef ze je bij deze dus door: bedankt Ann, het was lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zowel kerstdag als nieuwjaar blijven wij aleen thuis, want mijn zus met haar gezin krijgt van mijn ouders alle voorrang (mijn zus gaat op kerstmis feestmaal eten bij mijn ouders en op nieuwjaar gaan mijn ouders fondue eten bij mijn zus). Vroeger mochten wij dan nog eens afkomen tegen vier uur (niet eerder, want dan was hun copieuze feestmaal nog niet gedaan) op de koffie met traditionele kerstbuche (bah!)of nieuwjaarstaart. Nu zijn we al enige jaren zelfs dàn niet meer welkom op kerst of nieuwjaar. Officieel omdat onze kroost te druk doet en mijn vader daar niet meer tegen kan...
    Dit jaar doen we thuis hetzelfde als vorig jaar zijnde: op kerstdag eten we pannenkoeken (op vraag van de kinderen), gevolgd door een ijstaart, en op nieuwjaar gezond alledaags eten voor mij, en Mac Donaldsvoer voor de kinderen en mijn man die dat een feestelijke lekkernij vinden....

    BeantwoordenVerwijderen