vrijdag 14 december 2012

Feestmaand: Crimineel lekkere koffietrifle

In mijn wanhopige zoektocht naar een heerlijke kerstmaaltijd voor vegetariërs kom ik alles tegen behalve… een heerlijke kerstmaaltijd voor vegetariërs. Allez, je vindt ze wel, maar het lijkt me allemaal zo droog en zo ‘gezund’. En gezund is nu niet echt wat we zoeken met deze feestdagen. Maar ik zal het wel vinden. Hopelijk nog voor de kerst. Ondertussen ben ik wel op dit ideetje gekomen. Een heerlijk makkelijke trifle met brownies en baileys en nog zo van dat lekkers. Zin in?


trifle



Wat heb je nodig voor 6 personen?

1 brownie per persoon
2 bananen (in plakjes gesneden)
½ liter crème anglaise (je kan dit kopen of zelf maken)*
6 + 2 el baileys
20 cl slagroom
1 el bloemsuiker
2 el geroosterde amandelvlokken

Voor de koffiesaus:

20 cl extreem straffe koffie**
4 el suiker (opgehoopt)


Maak eerst de koffiesaus. Breng de straffe koffie aan de kook samen met de 4 el suiker en laat 3 minuutjes koken. Haal van het vuur en laat volledig afkoelen.

Klop de room tot zachte punten samen met de bloemsuiker. Roer er 2 el baileys onder.

Verkruimel de brownies in de serveerschalen of –glaasjes, doe er per schaal 1 el baileys over. Doe er daarna wat crème anglaise bij en leg er wat schijfjes banaan op. Nog wat crème anglaise en werk af met een flinke lepel van de slagroom. Overgiet met wat koffie saus en werk af met de amandelen.

Zoooooo schandalig lekker. Echt!


Tada!


Ann

*Als je het recept wil, geef maar een gilletje.
** Ik heb bij mijn 20 cl koffie gewoon nog 3 el oploskoffie gedaan.


Recept crème anglaise:

1/2 l melk
4 eierdooiers
100 g suiker
1 vanillestokje


Snij de vanillestok overlangs in twee en schraap er het merg uit, doe samen met het stokje bij de melk. Breng de melk al roerend aan de kook.

Klop ondertussen met een elektrische klopper de eierdooiers met de suiker tot het wit ziet en verdubbeld is in volume (paar minuten). Haal de kokende melk van het vuur en giet beetje bij beetje bij de eierdooiers (blijf roeren).

Zet de crème nu terug op het vuur (zacht vuurtje) en blijf voorzichtig roeren tot het schuim zo goed als weg is. Laat afkoelen en roer af en toe zodat er geen velletje gevormd wordt.

Wil je zien hoe het moet? Kijk hier.


8 opmerkingen:

  1. Laat dat hoofdgerecht maar, geef me maar 3 van dit en ik ben meer dan content. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha, er heeft al iemand gegild zie ik! Dat ziet er inderdaad geweldig lekker uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.elle.nl/eten/culi_blog/Veggie-Little-Christmas

    Dit maakte ik vorig jaar, was best een lekkere veggie aanrader vonden alle niet-vegetariers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wacht ff, ik stuur je 't nieuwe exemplaar van EVA Magazine op, staat kerstspecial in ;p



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh my dat ziet er heerlijk uit.. ik ben echt een koffielover <3 Oh en ik heb nog een tipje voor een vega kerst gerecht, een paddestoelenstrudel met ragout.. staat op mijn blog met lekker veel boter en bladerdeeg, dus niks gezund aan :)

    BeantwoordenVerwijderen