vrijdag 16 november 2012

Dan maar plan B

Ik zag het al helemaal voor mij. Een prachtige blogpost ging het worden over zalm in een zoutkorst. Schoon was het, veelbelovend nog meer. Maar verdekke, 't is anders gelopen. Ik moest eigenlijk zalm hebben met vel, maar toen ik thuis kwam zag ik dat het zalm was ZONDER vel. Verkeerde verpakking blijkbaar. Soit, 't zal wel niet erg zijn, dacht ik.


salmon in salt


Was ik verkeerd, 't beest was begot zouter dan de zee waarin het heeft gezwommen. Moeilijk was het recept nochtans niet: zalm met vel naar boven in een ingevette ovenschaal, flink bedekken met schijfjes citroen, grof zout erover (1/2 kilo ongeveer), besprenkelen met 100 ml water, 20 minuutjes op een oven van 200°. Daarna korst voorzichtig verwijderen en serveren.

Maar 't was dus wreed zout, maar wel heel erg sappig. Al een geluk, anders was ik nu een uitgedroogde mummie.

Dus plan B.

Ik had daarbij ook nog broccoli gemaakt volgens een recept uit de Delicious van deze maand (de zalm was ook hun recept trouwens). Was heel erg lekker, maar ik was eigenlijk niet van plan om dit te bloggen.

Nu dus wel. Ah ja, want ik heb niets anders.


broccoli


Wat heb je nodig?

1 grote broccoli
1 teentje look
1/2 citroen (sap)
4-6 el olijfolie
2 el fijngehakte peterselie
peper en zout


Snij de broccoli in roosjes en kook 6-8 minuutjes in gezouten water tot het al dente is. Maak ondertussen de vinaigrette: doe olijfolie en citroen in een kommetje, pers er het teentje look over uit. Klop alles tot een vinaigrette, kruid met peper en zout en roer er de peterselie onder.


Giet de broccoli af, en overgiet met de vinaigrette.

Smakelijk!


Ann

10 opmerkingen:

  1. Ha zalm in zoutkorst. Interessant, wil me daar voor het kerstmenu aan wagen. Maar misschien toch eerst eens testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello, Ziet er wel lekker uit, is een halve kilo zout niet erg veel ook mét korst? Hoe groot is dat stuk zalm ongeveer en hoeveel citroenen? anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat waren twee citroenen. In Delicious stond 600 g zalmfilet en 750g grof zeezout.

      Verwijderen
  3. Man, man, ik heb al gescoord met uw recepten. Vegetarier (dus niet meteen met dit recept, maar), die broccoli en de knolselderpuree zijn uitmuntend.

    Alleen loop ik constant tussen de keuken en mijn PC.

    Zorg ervoor dat uw kookboek er snel komt aub!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas is het kookboek enkel slaatjes en niets anders. Meer zal voor in de toekomst zijn. Hoop ik.

      Verwijderen
  4. Zo fijn te horen dat het ook bij u wel eens fout gaat. Eigenlijk nóg leuker dan een goed recept. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar mislukking zijn mij niet vreemd, integendeel. Daar leer je tenminste iets van. :)))

      Verwijderen
  5. Dit staat ook nog op mijn lijstje om te maken :) Mooie blog heb je en ook erg mooie foto's.

    Fijn weekend.

    Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha ... grappig geschreven, ik zie het al voor mij ;-) 't was e beetje zout zekerst ... hahaha

    BeantwoordenVerwijderen