woensdag 26 september 2012

Prachtig stukje schelvis in kokosmelk

Je kan dit gerecht op twee manieren maken, beide zijn even makkelijk om te maken maar bij de tweede heb je meer ingrediënten nodig. De eerste manier is min of meer van Pascale Naessens, de tweede van mij. Je kan dus kiezen, maar waar je ook voor gaat, het is lekker én gezond. En zoals hier wel vaker het geval is, is er ook niet veel werk aan. Lang leve de luie wijven én venten! Whoohoo!


visthai


De eenvoudigste versie (voor 4)

600 g schelvis (of andere vaste witte vis)
100 ml kokosmelk
1 knoflookteentje (geraspt of geperst)
1 chilipeper (fijngehakt)
15 kerstomaatjes
gemengde verse kruiden (thaise basilicum of gewone, munt, koriander...)
2 limoenen

Pers 1 limoen en doe het sap bij de kokosmelk samen met de knoflook en chili. Meng goed.

Hak de kruiden fijn.

Leg de vis in een vuurvaste schotel en doe er de kokosmelk bij, de kerstomaatjes, verse kruiden en de in plakjes gesneden limoen.

Zet 30-40 minuutjes in de oven op 180°.

visthai 2

Mijn versie (staat op beide foto's):

600 g schelvis
200 g wokgarnalen (tijgergarnalen)
20 cl kokosmelk
1 knoflookteentje geraspt of geperst
1 chilipeper (fijngehakt)
2 tl geraspte verse gember
2 citroengrasstengels
4-6 limoenblaadjes (optioneel)
15 kerstomaatjes
gemengde verse kruiden (thaise basilicum of gewone, munt, koriander...)
1 limoen


Leg de schelvis in een vuurvaste schotel. Doe de kokosmelk in een kommetje en roer er de gember, chili en look onder. Giet dit over de vis. Hak de kruiden fijn en verstrooi over de schotel. Doe er de tomaatjes en de optionele limoenblaadjes bij. Haal de buitenste bladeren van het citroengras en klop met de botte kant van een mes het citroengras tot vezels (gewoon 4-5x kloppen is voldoende). Snij de limoen in partjes en verdeel samen met het citroengras over de schotel.

Zet 35 minuutjes in de oven op 180°. Doe er na 35 minuutjes de garnalen bij de vis en zet nog eens 10 minuutjes in de oven.

Smakelijk!


Ann


De limoenblaadjes koop ik in de toko en die vries ik dan in, heel erg handig.






7 opmerkingen:

  1. ge zoudt het talloorke en al opeten, zo mooi servies op de 2de foto !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. amai ja ... dat ziet er héél goed uit ... alleen één probleem hier ... we zijn beiden geen fan van citroen of limoen in ons eten ... en je ziet dat in zeer veel recepten die ik wel zie zitten ... Heb jij enig idee door wat je dat kan vervangen? Of gewoon weglaten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die citroen en limoen is vaak om iets frisser te laten smaken. Soms kan iets heel vettig aanvoelen in de mond zonder dat het per sé zo is. Die limoen of citroen verhindert dat.

      Je kan het sowieso zonder proberen, maar als je bijvoorbeeld mijn recept neemt, ga je toch een citrussmaak hebben van het citroengras, gember en de limoenblaadjes.

      Verwijderen
  3. Ooo, lijkt me heerlijk, vooral de tweede versie. Gaat op het lijstje van nog te maken gerechten :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb dat gisteren min of meer gemaakt en het was wat te weinig doch heel erg lekker !
    Ik moest het wel doen met koolvisfilets uit de diepvries want de plaatselijke supermarkt met wel een beperkte collectie verse vis bleek gesloten wegens verbouwingen en dit was het enige alternatief dat ik vond. En ook zonder koriander en pepertjes want die hadden ze ook niet in het winkelalternatief. Maar het was zo ook al super en komt zeker nog eens op tafel !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zeggen dat het recept van Pascale met nog minder vis was. Ahum. Ik gebruik ook vaak koolvis, vind dat lekker. :-

      Verwijderen
  5. Wat een ontdekking! Gisteren klaargemaakt voor de familie en alles was op :-) Ik vond geen schelvis en verving die door kabeljauwhaasjes. Ook prima combo.

    BeantwoordenVerwijderen