donderdag 5 juli 2012

Dag 7: glutenvrije chocolate chip cookies

Da's durven hé, koekjes posten terwijl het de 40 dagen zonder vet... eh... sorry... suiker zijn. Awel, ze zijn niet alleen glutenvrij (dus zonder bloem) maar ook bijna volledig zonder suiker*. En neen, ik maak geen gebruik van aspartaam of andere chemische brol om het toch maar mierzoet te maken. Ik zou niet durven, met al mijn gefilosofeer hier.

Je gaat wel naar de biowinkel moeten om sommige producten aan te kopen, maar 't is wel de moeite waard. Zeker voor mensen met een glutenallergie. Het recept komt van Mies. Ere wie ere toekomt, zeg ik altijd.



vegan cookies


Wat heb je nodig?

300 g amandelmeel
1/4 tl zeezout
1/2 tl bakpoeder
1/2 kop ontgeurde zonnebloemolie
1/2 kop ahornsiroop (maple siroop)
1/2 el vanillepoeder of 1 el vanille-extract
1/2 kop pure chocolade fijngehakt


Verwarm de oven voor op 175°.

Meng de amandelbloem, bakpoeder en zeezout in een kom. Doe in een maatbeker de olie, siroop en vanille en roer onder elkaar.

Voeg de natte bij de droge ingrediënten en meng goed, nu mag er ook de chocolade bij.

Rol balletjes zo groot als een pingpongballetje en leg ze op een met bakpapier beklede ovenplaat. Druk de balletjes een beetje plat en zet ze in de oven. Bak gedurende 8 à 10 minuutjes.

Haal uit de oven en laat ze afkoelen. Smakelijk!


*Er zit wel wat suiker in de chocolade.

19 opmerkingen:

  1. hoe ontgeurt ge in godsnaam zonnebloemolie ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad Ann, deze smaakt zeer neutraal. je kan ook maïskiemolie gebruiken als je dat lekker vindt of rijstolie, maar die laatste is hier nog niet te krijgen... en ja, ontgeurde olie is niet het allerbeste van het beste maar als je geen boter wil gebruiken en geen overheersende smaak van een olie is dit een goeie oplossing. grtz van Mies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. deze ga ik zeker eens proberen te maken. mijn dochtertje en man moeten sinds meer dan een jaar glutenvrij en melkproductenvrij eten en het is niet altijd makkelijk om daar een lekker alternatief voor te vinden, of het is peperduur :-)
    bedankt voor de tip!
    groetjes, heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De link naar Mies werkt precies niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. euh...beste zsazsazsu...ontgeuren doe je niet zelf zoals het klaren van boter ofzo...je koopt dat ontgeurd in de bioshop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Elza: je kan me vinden via www.miesmeulders.be of via FB ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. yep, hier ga ik mij dit weekend ook eens mee amuseren! merci :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm, lekker en gezond wss! Hemelse combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "gezonde" koekjes... hmmmm
    hoeveel is een kop? of anders hoeveel koppen is de amandelmeel - dat werkt makkelijker :-)
    en zou het ook lukken met agave?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1/2 kop is 120 ml, van die agave, ik zou het niet weten. Het is wel véél zoeter dus ik denk dat je dan minder moet gebruiken... maaaaarrrr... dan wordt je deeg te droog. snappie?

      Verwijderen
  10. Heerlijk, maar euh, even off topic: dat prachtige kopje op de foto, zo schoon!! Kan ik daar eens een merk / maker / verkooppunt voor horen???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een Belgisch merk. Vrij gemakkelijk te krijgen. De site is serax.be :-)

      Verwijderen
  11. Ze zien er echt lekker uit! En glutenvrij, zo hebben we het graag :). Nuja graag... 't is van de moetens natuurlijk. Amandelmeel is trouwens superlekker in gebak. Tip: je kan het vrij goedkoop in de Turkse winkel kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ok, domme vraag, maar hier heb ik steeds problemen mee...
    als je vermeld "verwarm de oven voor op 175°", is dat dan de hetelucht functie of de boven/onderwarmtefunctie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's geen domme vraag :) Ik gebruik de heteluchtfunctie.

      Verwijderen