dinsdag 26 juni 2012

Dag 39: zelf pitabroodjes maken.

Moeilijk is het zeker niet. Maar de smaak is veel beter dan die voorverpakte rommel. Dus, waarom eens niet zelf proberen? Het recept heb ik hier gevonden. En speciaal voor jullie heb ik de cups omgezet in echte grammen en zo. Wat een service!



pittabroodje



Wat heb je nodig voor 8 broodjes?

475 g bloem
1 el droge gist
1 tl zout
3 dl warm water


Los de gist op in het water en laat 5 minuutjes staan.

Meng het zout met de bloem en doe op het werkblad of in de kom van de keukenrobot. Maak een kuiltje in het midden en giet er beetje bij beetje het gistwater bij. Maak met je vinger steeds grotere kringen in het kuiltje zodat de bloem helemaal opgenomen wordt zonder dat het water zich een weg baant naar de vloer en je kledij en zo. Mocht het te nat zijn en dus aan het werkblad kleeft mag je er een beetje bloem bijdoen. Kneed stevig gedurende zeker 8-10 minuten (iets minder met de keukenrobot) tot het deeg homogeen en veerkrachtig is. Als je erin drukt moet het deeg wat terugveren.

Verdeel het deeg in 8 gelijke stukken, en maak er bolletjes van. Bestuif je werkblad met bloem. Rol uit tot schijfjes van een kleine centimeter dikte (en een kleine 10 cm doorsnede). Laat 40 minuutjes rijzen.

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Bekleed 2 ovenplaten met boterpapier. Draai voorzichtig (eventueel met een visschep) de deegschijfjes om en leg ze op de bakplaten. Zet in de oven en laat 10-15 minuutjes bakken tot ze mooi hol zijn en een gouden kleurtje hebben.


Wij hebben ze hiermee gevuld.


Smakelijk!


Ann

11 opmerkingen:

  1. Zijn dat er om direct op te eten? Of kan ik ze bewaren zonder dat ze te hard of te slap worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en je kan ze weer opwarmen in de broodrooster zoals bij de kant-en-klare versies.

      Verwijderen
  2. Dit probeer ik zeker maarre..... een visschep....????? Wa's da?
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.bol.com/nl/p/rosle-visschep/9200000002833449/

      Verwijderen
    2. Aha! Weer wat bijgeleerd en... heb ik (nog ;-)) niet, een visschep. Lijkt me wel handig om wél in huis te hebben.
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  3. Met kids in huis wil ik dit zeker ook eens uitproberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. aha, ik heb hier nog overschot bloem van het laatste pizzafestijn. Ideaal plan om mijn bloem op te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Ann

    ik heb je blog nog niet zo lang geleden ontdekt maar ik vind hem super-super-super.
    Fantastische foto's, toffe gerechtjes, elke dag weer.
    Daarnet je blueberry muffin recept gevonden. Dat moet ik uitproberen want dat is mijn lievelingsmuffin !

    Succes nog !
    En bedankt om mijn dag elke keer weer op te fleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb net vd week ook zelf mini-pitabroodjes gemaakt (voor schoolfeestje). Ik was best tevreden en de kids ook! Zal morgen eens mijn blog updaten met 'the whole story'. gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen