zaterdag 30 juni 2012

Dag 3: zalige perziken uit de oven.

Een zeer verstandige madam heeft me gisteren verteld dat het misschien zou beter zijn om gestoofd fruit te eten in plaats van vers. Voor mij niet gelaten, ik lust het allebei. Ik had nog 2 perziken liggen die al wat rimpelig werden en ik vond ze ideaal om te verwerken. Ik heb gekozen voor Griekse Yoghurt (Total 0%) en niet voor gewone magere yoghurt omdat de textuur niet echt aangenaam is als het op warm fruit wordt gelepeld.


perzikuitdeoven3


Wat heb je nodig?

1 perzik per persoon
50 g redelijk grof gehakte amandelen
200 g Griekse yoghurt 0%
1 mespuntje speculooskruiden of kardemonpoeder of gemalen kruidnagel
1 tl honing (of meer naar smaak)


perzikuitdeoven close


Doe de amandelen in een pannetje en zet op het vuur, laat ze lichtjes bruin worden en haal weer van het vuur. Snij de perziken middendoor en haal er de pit uit. Druk de perziken met de gesneden kant in de amandelen en schik ze in een ovenschaal.

Zet ze 30 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°.

Doe de yoghurt in een schaaltje en roer er de kardemom en de honing onder.

Haal de perziken uit de oven en leg op een bord met daarop wat van de yoghurt. Zalig.


perzikuitdeoven2



Snelheid.


Snelheid is volgens mij ook een belangrijk punt bij een gezond eetplan. Welke snelheid? Eetsnelheid. Ik ben een heel snelle eter. Echt niet te doen. Aan de ander kant van de tafel hoor ik soms: ik ga het niet van je bord pakken hoor. En dan eet ik weer wat trager, maar na een minuutje ben ik weer vertrokken. Wat ik soms doe om dit te vermijden, is met stokjes eten en dat helpt wel.

Nu wat heeft eetsnelheid nu te maken met een gezond gewicht? Alles. Een goed voorbeeld zijn mijn twee hondjes. Ja echt.

Ze zijn even groot, ze eten allebei dezelfde korrels, bewegen evenveel en toch. Bertje weegt 3 kilo meer dan zijn vriend Zieltje. Bertje krijgt 25 % minder eten en toch is hij veel zwaarder. Zieltje eet traag en met smaak. Hij geniet. Bertje schrokt zijn eten naar binnen. Op minder dan 15 seconden is zijn eten op terwijl Ziel minstens 3 minuten bezig is.

Heeft Baziel een sneller metabolisme? Het kan. Maar toch denk ik dat trager eten en dus beter kauwen echt heilzaam voor je is. Het is sowieso al beter voor je maag.

Nogmaals, ik ben geen wetenschapper.

5 opmerkingen:

  1. Ik volg je recepten en vooral je uitleg met veel interesse en vroeg me dan ook af wat de reden is waarom gestoofd fruit beter zou zijn dan vers?
    Persoonlijk ben ik niet zo'n fruitliefhebster en als ik het dan al eet is het steeds vers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje een stom antwoord, maar ik zou eigenlijk haar lessen moeten volgen om je daarop te kunnen antwoorden. :)

      Verwijderen
    2. Dat vroeg ik me ook af? Gekookt fruit is makkelijker verteerbaar en op zich betekent dat ook dat het je minder energie kost om het af te breken. En er gaan veel vitamines gaan verloren als je het kookt. Dus beter is een relatief begrip, het ligt eraan wat je van je eten wilt. Ben benieuwd wat de rationale hier is!
      PS wat een prachtige foto's weer, het water loopt me in de mond!
      En ik voldoe aan je theorie, langzame eter en best wel dun ;)

      Verwijderen