dinsdag 8 mei 2012

Koken voor en met een appel en een ei

Ik dacht waarom niet? Dat moet toch kunnen, koken met een appel en een ei voor een appel en een ei. Natuurlijk heb ik wel makkelijk praten. Ik heb thuis kippetjes en daar bespaar je toch wat geld mee én de eitjes zijn veel lekkerder. Maar ik ga hier geen pleidooi geven voor het houden van kippen omdat ik vind dat veel kippetjes vaak véél te klein gehuisvest zijn. Er wordt altijd gezegd dat 1 m2 per kip voldoende is, wel... dat is dus echte nonsens. Geef een kip de ruimte. Heb je geen plaats? Ga dan bij de boer je eitjes halen. Echt. Een kip is meer dan alleen maar een eierproducent. Heb er respect voor, geef het de nodige zorgen en correcte voeding. Dus ook geen legkorrels. Het is onnatuurlijk en het verkort hun leven.

Fwala, dat moest mij even van het hart. :)

Ik heb ook een mini kruidentuintje (2m2) waar er van alles te vinden is: 2 soorten peterselie, basilicum, oregano, marjolein, bonenkruid, rozemarijn, tijm, munt (in een aparte pot) en zeker niet onbelangrijk lavas of maggiekruid. Lavas is ongelooflijk gezond en goed voor de spijsvertering. Wel wordt het hier en daar aan zwangere vrouwen aangeraden om het niet te gebruiken tijdens deze periode. Lavas is een kruid dat een felle seldersmaak heeft, gebruik het dus met mate. Vaak zijn 2-3 blaadjes voldoende. De lavas zie je hieronder op de linkse foto.


blogstuff


Dus wat gaan we maken? Eiersla met appeltjes en lavas.


Wat heb je nodig?

Voor de mayonaise:

1 ei
1 1/2 el keukenazijn
1 tl mosterd
3 dl olie (type koolzaad, maïskiem...)
peper en zout


blogstuff


Breek het ei in een hoge pot. Doe er de mosterd en de azijn bij en kruid met peper en zout. Zet er de mixer in en giet er de olie ineens bij. Zet de mixer aan en trek lichtjes de mixer naar omhoog. Binnen de 5 seconden heb je een heerlijke zelfgemaakte mayonaise. Deze kan je zeker een dikke week in de koelkast bewaren.


Voor de rest van de salade:

3 eieren
1/2 appeltje
1 volle eetlepel mayonaise
1 blaadje lavas of 1 el fijngesnipperde peterselie
peper en zout


Kook de eieren hard (10-12 minuutjes), pel ze, en hak ze fijn. Hak het appeltje in fijne blokjes van 3 mm. Hak de lavas heel fijn. Doe de eieren, appel, lavas in een potje, roer er de mayonaise onder. Kruid met peper en zout.

Heerlijk op een bruine boterham.


Smakelijk!


Ann




14 opmerkingen:

  1. Lekker!
    Wij eten soms appeltjes gebakken op de pan met een geklutst eitje erover, ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. All right een recept voor mayo... heb er al veel 'gelezen' maar de meeste lukken niet echt... dit nu nog keer proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. veel receptjes met tuinkruiden aub, ik wil de slakken in mijnen hof voor zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook de mayonaise is geen aanrader voor de zwangeren onder ons ... rauwe eieren ... maar ... geen probleem, ... ik maak nog wel wat van die aarbeiencupcakes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm ziet er lekker uit die ga ik zeker een keer proberen!
    En kwa de kippen ben ik het helemaal met je eens.
    Wij hebben hier 7 kippen en een haan, maar die hebben meer als 8 m2.
    Ze kunnen lekker rondstruinen.
    Maar soms zie je inderdaad kippen in een veel te klein hok, t is sund :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heerlijk uit!
    Jammer genoeg heb ik geen kippen en geen stadstuintje want ik woon in een flat (daar komt hopelijk snel verandering in) maar dan nog is het niet duur om te maken lijkt mij....

    super foto's zoals altijd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha tof, ik weiger ook mijn kiekens legkorrels te geven. En so what als ze niet elke dag leggen, je kan ook niet alle dagen bokes met eiersla eten! Maar morgen misschien wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superidee die " 40 dagen zonder geld" !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik denk dat eitjes sowieso niet duur zijn, uit eigen tuin of niet,...
    ik geef toe dat ik voor ons zessen niet altijd bio eieren kan kopen,want dan wordt het duur, maar dat geld voor alle bio dinges voor een groot gezin, dus sjans dat we ook wat kippetjes lopen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekkerrrrr. Ik zie het al helemaal voor me. Een lekkere donkere bruine boterham eronder, zittend in het zonnetje in mijn tuin. Zwijmel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En we voegden meteen de daad bij het woord !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superleuke blog... ik hou vooral van je no nonsense schrijfstijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Τhіs desіgn iѕ spеctaculаr!
    You moѕt ceгtainly know how tο keep a reаdеr еntertаineԁ.

    Between your ωit anԁ yоur vіdеos, I was аlmοst moveԁ tо
    start my oωn blοg (wеll, almοst.
    ..HaΗa!) Gгeаt job. I really enjoyeԁ ωhat you had tо sау, anԁ mогe than that, how you preѕenteԁ it.
    Τοo сool!
    Also visit my website ... visit the up coming site

    BeantwoordenVerwijderen