zondag 13 mei 2012

Dag 7: Zelfgemaakte gnocchi met sinas-salieboter

Ow ja, dit past helemaal in het plaatje van mijn 40 dagen zonder geld. 't Kost bijna niets en het is overheerlijk. Ik wist eigenlijk niet dat zelfgemaakte gnocchi zo lekker waren. En zoveel werk is het nu ook niet. Neen jong, ik ben bekeerd. Vanaf nu maak ik mijn gnocchi zelf! De sinaasappelzeste en salie houden elkaar perfect in balans. Hmmmmmmm.... Het kan perfect als hoofdgerecht of als voorgerecht. Het is zoals je wil.


gnocchi sage orange


Wat heb je nodig voor de gnocchi?

1 kilo bloemige aardappelen
200 g bloem + extra
1 ei

Kook de aardappelen in gezouten water tot ze volledig gaar zijn. Giet af en laat wat drogen. Maak ze fijn met een stamper of draai ze (liefst zelfs) door een passe-vite. Klop het eitje los en doe bij de aardappelen. Doe er ook de bloem bij en kneed tot je een egaal deeg hebt.

Bebloem je werkblad en ook je handen. Neem een handvol van het deeg en rol het uit tot een worst van 2-3 cm doorsnede. Neem een mes en snij in stukjes van 2 cm. Rol ze over een vork zodat er ribbeltjes in de gnocchi komen. Wees gerust, het vergt oefening. Bij mij is het niet echt gelukt.


gnocchi raw


Wat heb je nodig voor de sinas-salieboter?

100 g echte boter
3 takjes salie
zeste van 1/2 onbespoten sinaasappel


Trek de blaadjes salie van de takjes. Hak de helft van de blaadjes fijn en laat de andere helft heel. Laat de boter in een steelpannetje op een zacht vuurtje smelten. Doe er de salie en de zeste bij en laat trekken tot de boter begint te schuimen maar ze mag zeker niet bruinen. Het ruikt nu echt heerlijk. Zet opzij maar hou warm.

sage orange scissors


Zet een grote pot met ruim water op het vuur. Voeg er zout aan toe. Als het water kookt mag je er een deel van de gnocchi indoen. Van zodra ze bovendrijven, zijn ze gaar. Haal ze eruit met een schuimspaan en doe er de rest van de gnocchi in. Als ze klaar zijn mag je ze over de borden verdelen en er de salie-sinasboter overgieten. Eventjes een draai van de molen en dien op.


Smakelijk!


Ann

8 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er inderdaad zeer doenbaar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed zeg. Ik ben verzot op salie-botersaus sinds ik dat op mijn veertiende eens at in Italië. Ik weet niet of die sinaasappelschil er in hoeft voor mij, maar het is het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooeeh, dit ziet er heel erg lekker uit. Ik ben zelf een grote fan van Salie-botersaus, lekker bij de pasta, jammie!

    Ik heb de saus zelf nog nooit met sinaasappel geprobeerd, mar kan me voorstellen dat het best lekker kan zijn. De gnochi ga ik ook zeker een keertje zelf uitproberen, zelf pasta maken dat doe ik nog wel 'ns maar heb me nog nooit gewaagd aan de gnocchi.

    Ik kwam tijdens wat browsen toevallig je blog tegen. Grappig dat je 40 dagen zonder geld aan het koken bent. Ik kook standaard ook voor weinig geld, het lijkt misschien moeilijk, maar je hebt echt niet veel nodig om een heerlijke maaltijd op tafel te toveren. Net als deze goed uitziende gnocchi :)

    Ik kom zeker nog wel een keertje terug om te kijken hoe het met de 40 dagen gaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. awel sé ! dat heb ik zelfs nog nooit gegeten, gnocchi !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ferm idee! Dit probeer ik. Zelfs een (hm...) keukenrpinses als ik zou dit toch moeten kunnen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het Carluccio of was het Jamie al zien doen gelijk het niks was die gnocchi's maken, moet er toch eens aan beginnen dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Effenaf zalig. En niet moeilijk. Verleng die 40 dagen maar... dit is weer een blijvertje... enne, die mooie vorm lukt mij ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen