dinsdag 24 januari 2012

Toppie veggie lasagna.

Toen ik vorige week naar een aflevering keek van "Obese" zag ik ongeveer een gelijkaardige lasagne klaarmaken. En ik dacht, tjiens da's misschien interessant voor op de blog. Ik heb die vorige week voor de eerste keer gemaakt, en hij viel toen al heel goed mee. Ik heb hem vandaag nog wat op punt gezet, en geloof me vrij, hij is bijzonder smaakvol.


veggie lasagne


Wat heb je nodig (4 personen)?

18 lasagnevellen (ik heb verse genomen - als je een lage brede vorm hebt, heb je er meer nodig)
1 courgette
1 blik bio tomaten
2 teentjes look
1 ui
1 kl gedroogde oregano
2 bollen mozzarella (gewone, geen buffel)
1 zak jonge spinazie
75 g geraspte parmezaan
4 el pesto (mag ook kant-en-klaar van goeie kwaliteit)
olijfolie
peper en zout


Hak de look en de ajuin fijn. Doe 2 eetlepels olijfolie in een pannetje en fruit er de ajuin en de look in. Doe er het blik tomaten bij, kruid met peper en zout en laat 10 minuutjes pruttelen. Kruid met de oregano en laat nog 5 minuutjes zachtjes koken. De de saus in een blender en mix. Doe terug in het pannetje en laat nog eens 2 minuutjes verder koken, proef en kruid eventueel bij. Haal van het vuur.

Was de courgette en snij in repen met een dunschiller. Was ook de spinazie indien nodig en dep droog. Snij de mozzarella in plakken van 1/2 cm.

Neem een ovenschaal en wrijf in met olijfolie. Bekleed de bodem met lasagnevellen en doe er een aantal lepels rode saus op. Leg opnieuw een aantal lasagne vellen erop. Leg er een laag courgetteplakken op. Kruid de courgette met peper en zout. Opnieuw lasagne, daarop 2 el pesto, terug lasagne en daarop de mozzarella. Opnieuw lasagne en dan een laag spinazie (een handvol). Bouw zo afwisselend op en eindig met een laag rode saus. Besprenkel met de parmezaan.

Verwarm de oven voor op 180 graden (hete lucht) en zet 45 minuutjes in de oven.

Echt heel lekker.

Smakelijk!

15 opmerkingen:

  1. Lasagne zelf klaarmaken wordt hier altijd voorbehouden voor momenten waarop ik veel tijd heb om eten te maken. Deze versie heb ik nog niet uitgeprobeerd. Zal er zeker eens van komen in de toekomst! Mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze versie duurt echt niet lang. Maximaal 15 minuutjes. Ik vind hem lekkerder dan de klassieke versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik zeker uitproberen. Is wat makkelijker en gezonder dan hoe ik het normaal doe.
    Fijne dag en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hij ziet er megasuperfantastisch uit. mmmm.
    en uw cake van de vorige post heb ik proberen te ontwijken, maar dat was heeeel erg moeilijk.
    het wordt tijd voor suikervrije receptjes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bij de spinazie nog wat zonnebloempitjes toevoegen geeft een heerlijk notig bijsmaakje.

    Je onderste laag hoeft niet persee olie te zijn, je kan ook gewoon een heel duur laagje tomatensaus doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zit hier in de oven, benieuwd....
    maar een kwartiertje bereidingstijd is wel een beetje zeer positief, :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. was lekker!!!!! de volgende keer kan ik het wel op 20 minuutjes, geloof ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm,ik ben benieuwd. Ik maak hem binnenkort eens, als ik mijn nieuwe pastamachine leer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was verrukkelijk en snel klaar! Een topreceptje inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat stond er op het menu vandaag ? Een klein half uurtje werk, een klein uurtje oven en scoren aan tafel ! Kortweg, het was heel lekker !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veel te veel pasta tegenover de andere lagen. Had ik mijn tussenlaagingrediënten dikker moeten spreiden? Misschien wel, want zo was het écht niet te vreten...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je je lagen héél dun smeert, is dat niet lekker natuurlijk. Jammer dat het niet meegevallen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb deze vrijdagavond gemaakt en hij viel goed in de maak, zeker bij manlief en ook bij de kinderen.
    Ik heb hem na 35 min al uit de oven gehaald want mijn zoontje van 3.5 kon niet langer wachten...
    Ik heb wel 2 blikken biotomaten gebruikt, 3 bolletjes mozarella en minder lasagnevellen. Laagjes tussen vellen heb ik "dubbel" gemaakt : pesto + mozarella, courgette + tomatensaus. Ik was bang dat het te droog zou worden.
    Zeker voor herhaling vatbaar !

    BeantwoordenVerwijderen