maandag 2 januari 2012

Terug in de tijd.

Ik heb Stephen King pas heel laat ontdekt, om heel eerlijk te zijn. Ik kende wel een paar van zijn verhalen via de vele verfilmingen, maar echt boeken van hem lezen doe ik pas de laatste 2-3 jaar. 't Is eigenlijk ongelooflijk aan welk tempo deze man boeken schrijft. En dan nog goeie ook.


stephen king


22-11-1963 is niet alleen de titel van dit lijvig boek, maar ook de sterfdatum van president Kennedy. De dag waarop ook Lee Harvey Oswald besloot om de geschiedenis voorgoed te veranderen. En laat dat het uitgangspunt zijn van het nieuwe boek van Stephen King. Wat als één man de geschiedenis opnieuw kon laten veranderen door terug te gaan in de tijd? Door bijvoorbeeld de aanslag op de Amerikaanse president ongedaan te maken?

Jake Epping krijgt de kans om terug te reizen naar 1958 en hij neemt ze met beide handen aan. Hij merkt al snel dat hij zich echt wel thuis voelt in die wereld waar de voordeur nog niet op slot moest, waar melk veel lekkerder smaakte, en het er veel rustiger aan toe ging.

5 jaar spendeert hij in het verleden, tijd die hij besteedt om Lee Harvey Oswald te bespioneren, maar ook om de liefde van zijn leven te ontmoeten. En daar had hij eigenlijk niet op gerekend.

Stephen King heeft duidelijk veel research uitgevoerd om een zo'n correct mogelijke sfeer op te roepen. Hij beschrijft uitvoerig hoe het er in die tijd aan toe ging. En dat resulteert in een heel lijvig boek van maar liefst 900 pagina's. Een echte turf dus, en het duurt wel wat vooraleer je echt in het verhaal meegezogen wordt.

Maar eens op dreef kun je echt niet meer stoppen met lezen want je wil echt weten hoe het afloopt. En wees gerust, Stephen King, heeft het allemaal goed uitgedacht.

Een aanrader dus, als je liefhebber bent van het genre.

6 opmerkingen:

  1. ik vind die man niet te lezen....
    niet omdat hij niet kan schrijven, maar omdat hij het te goed kan...
    Ik vind het vaak té griezelig...
    Maar heel soms laat ik me toch verleiden...
    En dan moét dat boek uit of ik kan niet slapen.
    En vervolgens kan ik niet slapen omdat dat boek uit is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't is jaren geleden dat ik nog wat van hem las, temeer omdat ik het er soms wel een beetje wree over vond. Maar je doet me goesting krijgen om er toch weer ne keer aan te beginnen. Merci voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb jarenlang het ene boek na het andere van hem verslonden... tot ik door zijn boeken heen was, zo ongeveer. Nu is het al even geleden, enkele jaren zelfs, dus ik moet duidelijk nog eens een inhaalmaneuver uitvoeren.
    Je doet me wel zin krijgen, alleszins!
    Weet je wat ik trouwens een van zijn topboeken vond, qua spanning en zo zonder geesten enzo, gewoon puur situationele spanning? De marathon, uitgegeven onder zijn pseudoniem Richard Bachman. Een thriller van formaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze Stephen King is niet griezelig zenne. Hij schrijft precies zo geen verhalen meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zelf nog nooit een Stephen King boek gelezen, maar mijn zonen zijn er dol op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. just het boek dat ik zocht!! merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen