maandag 16 januari 2012

J. Edgar, de film.

Ik heb J. Edgar Hoover altijd een fascinerend persoon gevonden. Een vat vol tegenstrijdigheden is het minste wat je van hem kan zeggen. Fanatiek in alles wat hij deed. Dat moet ook wel als je op je 24ste in je eentje de FBI uit de grond moet/mag stampen. Hij leidde met harde hand deze organisatie tot aan zijn dood. Deze film, geregisseerd door de 81-jarige Clint Eastwood, vertelt het verhaal van deze man.






Ik moet eerlijk bekennen, ik had meer verwacht van deze film. Ik ben absoluut een fan van Clint Eastwood, de regisseur. Maar nu vond ik het een eerder makke film. OK, maar zonder meer. Leonardo DiCaprio speelt zijn rol perfect, maar ik het begin vond ik zijn "accent" nogal geforceerd. Ook zijn oudere verschijning was wat wennen, maar hij speelt het wel heel overtuigend. De acteur die zijn vermeende vriend (Mr Tolson) speelde, was trouwens een leuke ontdekking. Heel geloofwaardig.

Als je helemaal mee wil zijn met de film, moet je echt wel goed op de hoogte zijn van de Amerikaanse geschiedenis. Wie de mensen waren die Hoover liet afluisteren bijvoorbeeld... Of hoe het nu zat met die Lindbergh. Ik had al vrij veel gelezen over J. E. Hoover, dus ik kon makkelijk volgen, maar ik heb mijn compagnon van die avond toch wel het een en het ander moeten uitleggen.


Ik heb eerlijk gezegd al veel betere films gezien van Clint Eastwood: Gran Torino, Mystic River, Letters from Iwo Jima, Changeling... De kans is natuurlijk wel groot dat DiCaprio een oscarnominatie of zelfs meer in de wacht zal slepen. En da's ergens wel terecht.

Een aanrader? Ja, voor op TV.

Staat nog op mijn "to see"-lijstje: Shame, Jane Eyre, The Help,...

Drukke tijden. ;-)

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de review! Ik moet er nu geen 10 euro aan uitgeven in de cinema.
    'Shame' staat ook op m'n verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Changeling heb ik vorige week gezien, die was helemaal anders dan ik verwacht had, heel mooie film. En die kostuums :)
    Een wedertipje, nu in de cinema: le havre, echt heel fijne mooie film!

    BeantwoordenVerwijderen