woensdag 4 januari 2012

Iets kip tandoori-achtigs, maar wel superlekker.

Ik had eindelijk EINDELIJK weer goesting om eens iets nieuws te koken. Het was al effe geleden, moet ik eerlijk bekennen. Zelfs met de feestdagen heb ik niets speciaals gedaan. Gewoon geen zin. 't Was een beetje op. Maar kom, een weekje of twee herbronnen en we zijn hier weer met een nieuw gerechtje. Super eenvoudig en smaakvol zoals gewoonlijk! Kom, we beginnen eraan!

Voor dit recept gebruik ik tandoorikruiden. Je kan ze zo goed als overal vinden, maar zoals steeds zijn ze véél goedkoper in de kleine exotische winkeltjes. Voor een kwart kilo betaal ik maar 3 euro. Het gerecht is gebaseerd op eentje dat ik bij BBC Good Food gevonden heb.


indian curry

Wat heb je nodig voor 4 personen?

4 kipfilets
500 ml volle yoghurt
2 volle soeplepels tandoorikruiden
1 ajuin
1 chilipeper
250 ml passata
2 el arachideolie (géén olijfolie)
2 el kokospoeder
peper en zout


Snij de kipfilets in plakjes van 1 cm dikte. Giet 2/3 van de yoghurt in een ovenschotel en roer er 1 eetlepel tandoori onder. Doe er de kip bij en meng goed zodat de kip volledig bedekt is. Zet minstens 15 minuutjes in de koelkast, maar zoals altijd bij marinades geldt ook hier: hoe langer hoe liever.

Haal de zaadjes uit de chili en hak de chili fijn alsook de ajuin. Neem een braadpan, doe hierin de olie. Als de olie warm is, mag je er de rest van de tandoorikruiden bij doen. Bak gedurende een minuutje de kruiden (het zal heerlijk beginnen geuren). Doe hierbij de ajuin en de chili en bak gedurende 5 minuutjes, je mag er wat water bijdoen als het te droog wordt.

Voeg na 5 minuutjes de passata en het kokospoeder bij de ajuin en laat 5 minuutjes borrelen. Giet er de rest van de yoghurt bij en laat nog 1 minuutje meepruttelen en zet af. Kruid nog eventueel bij met zout en peper.

Neem een ovenplaat en bekleed met aluminiumfolie. Leg hierop de kipreepjes netjes naast elkaar. Zet hoog onder de grill en bak tot de randen zwart beginnen te zien. Haal uit de oven en voeg bij de saus.

Serveer met rijst, eventueel wat erwtjes en verse koriander.


Smakelijk!

9 opmerkingen:

  1. zo nie direct iets voor op mijne boterham 's morgens, maar toch loopt het water al in mijn mond... vanavond misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is iets voor mij. Mag ik vragen waarom het geen olijfolie mag zijn? Omwille van de 'notensmaak'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Olijfolie past echt niet bij Indische recepten. Het is beter om een neutrale olie te kiezen zoals arachide.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mm, ziet er heerlijk uit.
    Ik ga op zoek naar tandoori kruiden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En morgen maak ik taalpuristenpuree. Heel erg lekker! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Indische keuken, zéér lekker ! Nog beter dan de Indonesische ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geen idee wat ik mij bij taalpuristenpuree ga moeten voorstellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gisteren dit tandoorirecept klaargemaakt en we vonden het heerlijk! Het was de eerste keer dat ik tandoori maakte, maar het gaat zeker vaker op het menu staan! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen