dinsdag 4 oktober 2011

Vanille bewaarwafels die lekker blijven!

Het is niet moeilijk om een recept voor bewaarwafels te vinden. Maar de meeste wafels zijn na een halve dag al bijlange zo lekker niet meer. Ze verliezen een deel van hun luchtigheid en je hebt vooral een botersmaak in de mond, en da's niet zo aangenaam. De truc om wafels lang luchtig te houden, is het gebruik van karnemelk. Je proeft de karnemelk helemaal niet (toch niet als ze koud zijn), maar door zijn textuur worden de wafels een pak luchtiger.

De rietsuiker is ook een heel belangrijk element omdat deze een diepere smaak aan de wafeltjes geeft. Het vreemde aan deze wafeltjes is dat ze warm bijlange zo lekker niet zijn als koud. Maar geen paniek, ze zijn rap afgekoeld. Met dit recept had ik zeker een 25-tal wafeltjes. Ah ja, en je bewaart ze best in een luchtdichte doos (Tupperware of gelijkaardig).


waffles


Wat zwieren we erin?
250 g zachte boter (kamertemperatuur)
250 g rietsuiker
2 el vanillesuiker (of 2 pakjes)
3 eieren
240 ml karnemelk (zonder smaakjes!!!!)
500 g zelfrijzende bloem
snufje zout


Klop de boter met de rietsuiker en de vanillesuiker tot de suiker mooi opgenomen is (toch zeker 2-3 minuutjes). Roer er de eierdooiers onder en vervolgens de karnemelk. Roer tot je een egaal beslag hebt. Zeef en lepel er de bloem onder tot alle bloem is opgenomen.

Klop het eiwit stijf met een snufje zout. En spatel voorzichtig onder het deeg.

Veel plezier met het bakken!

13 opmerkingen:

  1. Ziet er njammie uit,hoelang bewaren ze ? Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. is dat gewone bloem of zelfrijzende?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's zelfrijzende bloem, Michiel. Heb het ondertussen al aangepast.

    Cathy, ehm... om heel eerlijk te zijn lang leeft dat hier niet hoor. De oudste waren 5 dagen oud en nog niets van smaak ingeboet. Wel bewaren in een luchtdichte doos!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze zien er in ieder geval overheerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bewaarwafels.Kom nou;) Geen kans in mijn houshouden..mischien voor Verstop goed wafels;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Probeer ik door de weeks wat minder te snoepen, kom jij aan met zo'n lekker recept! gevaarlijk hoor!
    groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jummie! Maar euh, hoe krijg jij die zo mooi van vorm?? Ik maakte er onlangs ook (recept van Jeroen Meus...ook een aanrader) en die smaakten lekker maar zagen er toch net "iets" minder "elegant" uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik een sauslepel om te scheppen. Dan heb je altijd dezelfde hoeveelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad. Gebakken en opgegeten en zeer goedgekeurd. Lekkerder dan die van Zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een ijsschep kan ook dienst doen om te scheppen en dezelfde hoeveelheden te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gisterenavond gebakken om mee te geven naar de creche voor de laatste dag van mijn dochtertje.

    Ik vond dat er veel werk aan het deeg was. En daar komt het bakken bij dus ik ben er zeker 1.5u zoet mee geweest (traag wafelijzer). Ik heb eens geproefd toen ze nog lauw waren en ik vond ze lekker. Vanmorgen was ik minder enthousiast. Er lijkt precies suiker te missen :-(

    Volgende keer beter!
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan bewaarwafels is altijd veel werk. Anderhalf uur is normaal. :) Hoe meer suiker je gebruikt, hoe meer je zal sukkelen met je wafels omdat ze aan het ijzer gaan kleven.

      Verwijderen
  12. Beste recept tot nu toe, en ik heb er al wat uitgeprobeerd ....

    BeantwoordenVerwijderen