maandag 24 oktober 2011

Hutsepot volgens Ons Kookboek uit 1942

Maar dan wel op z'n luie wijverigs anno 2011. 't Is te zeggen, in een echte ouderwetse hutsepot moet er: selder, prei, wortelen, savooikool, raapjes en aardappelen. Maar omdat wij maar met twee zijn, zouden we wel 3 weken moeten hutsepot eten (we zijn maar met 2). Daarom maak ik gebruik van de verse hutsepot mengeling van Delhaize. Daar zitten ook nog spruitjes bij en ik vind dat heerlijk. Hutsepot is trouwens op z'n lekkerst de tweede en zelfs derde dag.

hutsepot
*Het boek hier vertoond is van 1952.



Wat doe ik er allemaal in?

2 zakjes hutsepotmengeling
1 bussel raapjes
2,5 kilo aardappelen
200 g gerookte spekblokjes*
varkensworsten voor erbij
mosterd


Schil de raapjes en snij ze in blokjes van 3 cm ongeveer. Doe inhoud van de zakjes in een hoge kookpot en doe er de raapjes en de spekblokjes bij. Overgiet met 2 liter water en breng aan de kook. Laat een uurtje koken. Schep het schuim van de hutsepot.

Schil de aardappelen en snij in blokjes van 3 cm en doe ze bij de hutsepot. Laat nog eens een half uurtje meekoken.

Giet het kookvocht voor twee derden (of minder als je liever een maaltijdsoep wil) af en stamp grof, proef en kruid eventueel bij met nog wat zout. Géén peper aan toevoegen. Bak de worsten en dien samen op met een lekkere kwak mosterd - Stropkes als 't effe kan.


hutsepot 3


Ons kookboek geeft ook de optie om er varkenspoten en -oren bij te koken, maar da's voor mij té exotisch. Ik vind dat veel te gelei-achtig. Maar als dat uw ding is, ga uw gang. ;-) Witte bonen (boonen volgens het boek) erbij mag ook en zelfs een tomatensaus. Maar da's precies als een tang op een varken als je het mij vraagt.

*Je mag de spekblokjes zeker niet eerst aanbakken, want dan wordt het veel te zout en te overheersend.

7 opmerkingen:

  1. Heb die zakjes ook gekocht en ook gemaakt. Maar in anno 2011 is bij mij een hutsepot lopend. :-)

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha! Dat was ik vergeten te vermelden, staat trouwens ook zo in de kookboek. Je kan kiezen hoeveel kookvocht je afgiet, voor ofwel een puree of een maaltijdsoep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede oude hutspot;) Lekker;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. neen jong, daar ben ik veel te lui voor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan ik een copy of scan van het boek Ons Kookboek uit 1942 krijgen?

    Marnix.depuydt@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen