zaterdag 8 oktober 2011

Een uitvinding voor mijn schoonma: koffiemoren

Mijn schoonmoeder ging vroeger naar een oud bakkerke ergens in het Leuvense waar ze negerkoppen verkochten. Echte bommen waren dat. Grote soezen gevuld met crème au beurre van chocolade en op de soezen ook nog eens een chocolade ganache.

Ze had me al een paar keer gevraagd of ik die eens voor haar wou bakken. Ik wil dat wel doen, maar ik vind 150 g pure boter eten, nogal veel van het goede. Daarom heb ik er een andere, lichtere versie van gemaakt. Moorkoppen met koffieroom. Ook heel lekker. En niet zo zwaar op de maag.

Alles in het soezenrecept wordt afgewogen, ook de vloeistoffen. Da's heel belangrijk om dit recept te laten lukken.


coffee puff



Wat heb je nodig voor 10 grote soezen?


100 g boter (echte boter, niet uit een knijpfles)
100 g melk (gram melk dus)
100 g water
150 g bloem
6 eieren (52 à 53 g per ei, zonder schaal)


Zet de boter met de melk en het water op het vuur en laat de boter er al roerend in smelten. Laat eventjes koken, haal van het vuur, giet er alle bloem in en roer stevig met een houten lepel tot er een bol gevormd is. Roer er dan een voor een de eieren onderen. Opgelet, dit is hard werken. Als alles mooi is opgenomen, en het deeg egaal is, mag je het van het vuur halen.

Neem een spuitzak met brede tuit (niet gekarteld) en vul de spuitzak met het lichtjes afgekoelde beslag.

Neem 2 ovenplaten, vet ze in en bebloem ze. Spuit hierop de soezen in rondjes van 4 à 5 cm doorsnede en hoop een beetje op. Zorg dat er voldoende afstand tussen de soezen onderling is, want ze verdubbelen van volume tijdens het bakken. Ik heb er zes op elke bakplaat gespoten.

Doe 1 bakplaat in een voorverwarmde oven op 220 graden en laat 20 minuten bakken ZONDER de oven te openen. Als je dat doet, zakt alles in elkaar. Bak daarna de 2de portie.

Laat afkoelen op een rekje.


Voor de vulling:

500 ml room (zeer koud)
75 g bloemsuiker
3 el koude zeer sterke koffie
2 el koffielikeur (amaretto, sambucca con caffè,... )

Klop de room met de suiker tot slagroom en roer er voorzichtig de koffie en de likeur onder. Neem een spuitzak met platte kop en vul met de slagroom.


Voor de ganache:

250 g zwarte chocolade van goede kwaliteit
250 ml room


Warm de room op en los er de chocolade in op. Haal van het vuur en blijf roeren. Als de chocolademassa mooi begint te glimmen is het klaar. Laat ietsjes afkoelen.


De afwerking

Neem een soes in de hand en prik met een mes een gat in de onderkant (platte kant) van de soes. Neem je spuitzak met slagroom en druk de tuit in de soes en vul voorzichtig de soes tot hij vol aanvoelt.

Neem je soes en dip ze in de chocolade ganache en laat op een rek afkoelen. Herhaal met de rest van de soezen.

Je zal nogal veel van de ganache overhebben. Wij hebben er nog een liter melk bijgedaan en dit verwerkt tot chocolademelk. Maar je kan het ook gebruiken om er chocomousse mee te maken.

Echt heel lekker. Maar een bommetje, da's waar. Och, we leven maar een keertje hé.


Ik hoop dat mijn schoonma zal blij zijn.

10 opmerkingen:

  1. zoniet, stuur ze (niet je schoonmoeder hé) maar naar mij !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmmmmmmm ... alleen al zien doet me het water in de mond komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind ze ook heel lekker gewoon met crème fraîche!
    trouwens prachtig gefotografeerd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn goedgekeurd, maar idd gewoon met slagroom is ook ok hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig dat je sinds mijn boter'stoot' met de soezen (lees: platte makakskes) altijd zo mooi vermeldt dat het géén knijpflesboter mag zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't is dan ook met u in gedachten. LOL ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb ik toevallig vanmiddag bezoek! Op zn zondags soezen eten! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schoonma kan trots op je zijn! Hier wordt ze zeker blij van! Lekker samen happen maar!!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. die foto! misdadig! het er zo lekker uit laten zien! en wat ben je toch een natuurtalent que eten trekken!

    BeantwoordenVerwijderen