woensdag 12 oktober 2011

De workshops saga

De workshops krijgen meer en meer vorm, maar het is nog niet zo makkelijk om een geschikte locatie te vinden voor de foodfotografie workshops. Ik rij momenteel half België rond om een ruimte te vinden die aan nogal wat eisen moet voldoen: grote ramen (liefst op het noorden gericht - zeker niet naar het westen of het zuiden). Ruimte om de set ups te doen én een keuken. Niet zo makkelijk. En 't mag ook niet veel kosten. Ik heb wel een ruimte in de buurt maar da's duuuuuuur.

Bij mij thuis zou het eventueel wel kunnen maar van zodra de zon begint te schijnen, kan het niet meer. Oh ja, en het moet ook nog een beetje centraal gelegen zijn zodat het voor iedereen niet te ver rijden is.


T&T candlestick



Ik kan je wel al een 'programma' voor de foodfotografie meegeven. Dit zijn de topics die zullen besproken worden:

- welke lenzen/materiaal heb je nodig?
- hoe vertel je een fotografisch verhaal?
- welke ondergronden, borden, stoffen heb je nodig om je gerecht er beter te laten uitzien?
- hoe creëer je een mooi stilleven?
- waar moet je rekening mee houden als je kookt voor "de foto"?
- voor welke lichtinval kies je?
- hoe creëer je een bepaalde sfeer?
- het belang van de witbalans.


Wat wordt gekookt + geshoot?

- soep
- een salade
- "bruin" eten, zoals een Indische curry bijvoorbeeld
- een stuk taart of dessert (vooral om een stilleven te creëren)
- eventueel als we tijd over hebben: hoe fotografeer je een eettafel met mensen?

Het is belangrijk dat de foodfotografen zelf koken, want daar begint je foto al.


Voor de kookworkshops...

Dit is voor mij het moeilijkst omdat "koken" een héél ruim begrip is. Want iedereen is anders. Daarom wil ik een paar ideetjes opwerpen, en jullie moeten maar roepen als het jullie ding is of niet.


- Koken voor absolute beginners
- Bakken voor beginners en mensen waarbij het vaak mislukt
- Exotisch koken (Mexicaans, Thais, of Indisch)
- BBQ anders (eigen marinades, vis, vegetarisch...)
- Light koken


Ben ik iets vergeten?

11 opmerkingen:

  1. Een parochiezaal misschien? Dat is meestal niet duur. Maar daar zal de belichting dan mss niet optimaal zijn, omdat de zalen meestal wat verouderd zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken misschien een locatie, ... ik hoor eens voor meer info en stuur je een mailtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bakken voor beginners, en er dan een schoon stilleven van creëren. Kans is groot dat ik me inschrijf voor zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Ineken, 't is jammer genoeg geen én én verhaal. Ofwel bakken voor beginners of wel de foodfotografie workshop. Maar geen mix. Da's voor mij gewoon niet haalbaar. :-)

    Dankje An!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou je die foodfotografie kunnen toepassen op je eigen 'artikel' ?
    Hier kun je bij de dienstencentra van het Sociaal Huis aankloppen voor een gratis zaal (beter bekend als 't ocemwe).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat wij ook een paar gratis goede tips krijgen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Light cooking lijkt me heel fijn, maar ik denk dat jij gewoon een keuze moet maken en ervoor gaan.
    Wat de locatie betreft, denk ik eens na over wat Gent te bieden heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 't grom in sint-katelijne-waver. Dat heeft een keuken, maar ik weet niet hoe licht. Wel heel centraal gelegen (voor mij dan toch)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zoek een school... een gewone simpele school waar ze nog warm eten geven en /of waar een leerlingenkeuken is...plaats genoeg en de aankleding...tja, ik vermoed dat het jou niet aan inspiratie zal ontbreken, zo'n creatief brein als jij...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het parochiaal centrum van Herdersem, een deelgemeente van Aalst. Is net helemaal vernieuwd met grote ramen enzo, en is dus vrij klaar. En er is een keuken, ook vernieuwd maar vraag mij niet of ze groot is. En duur zal het ook niet zijn, peis ik, zo sjiek is het ook weer niet. Tis proper en stijlvol, voor een pc te zijn tenminste.
    http://www.pcherdersem.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt, maar ik heb al iets op 't oog. Ik moet alleen nog eens een testshooting doen ginder (zal waarschijnlijk in gent zijn) en de zaak is beklonken. Binnen 14 dagen weten jullie meer. De workshop zal sowieso voor in februari/maart zijn.

    BeantwoordenVerwijderen