zaterdag 17 september 2011

De "je mag er niet naar kijken of je komt al bij" taart.

Dit is een absolute bom. Qua smaak, en qua calorieën. Maar gelukkig bewaart de taart ook vrij lang (toch een dag of 4-5 in de koelkast), dus af en toe een klein stukje kan geen kwaad, toch?

De taart is ook lichter dankzij de frambozen (die groeien nog in de tuin - allez bij mij toch). Die frambozen passen er echt perfect bij en zijn dus een absolute must. Maar ik denk (ben niet zeker) dat diepvriesframbozen ook zou werken.


chocolate raspberry tart


Wat mag daarin?

1 rol kruimeldeeg
400 g zwarte chocolade fijngehakt of in pastilles
300 ml room
250 g frambozen



Warm de oven voor op 180°. Vet een lage taartvorm in met boter en bekleed met de kruimeldeeg. Je moet de randjes nog niet afsnijden. Neem een vork en doorprik de bodem een aantal keren. Bak 15 minuutjes in de oven (of tot ze gaar is). Haal uit de oven en laat afkoelen. Snij het overtollige deeg voorzichtig weg.

Neem een steelpannetje en doe hierin de chocolade en de room en warm voorzichtig al roerend op. Als de chocolade volledig is gesmolten, mag je het van het vuur halen.

Verdeel de frambozen op het deeg en giet hierover de chocolade. Zet de taart minstens 2 uur in de koelkast.

En da's alles. Niet veel werk hé, zo'n bom.

19 opmerkingen:

  1. opeten in 1 keer of in 4/5 dagen, je hebt ze toch maar binnen hé die bom .... met deze ingrediënten zou ik sowieso zwichten, dat kun niet laten staan !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man, en te bedenken dat ik mijn frambozen gisteren heb ingevroren! Snel en gemakkelijk, zo heb ik het graag in de keuken! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deza bom mag bij mij altijd exploderen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Chocolade en frambozen, onweerstaanbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. … wat me intrigeert Ann, waarom snij je de randjes pas weg na de bakbeurt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja lap, al een kilo erbij. Ik ben hier rap weer weg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ja hoor, ik plak nog en kilootje op de heupen, want dit moet ik natuurlijk proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben SUPERFAN van zo een taart.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mjam, mjam. Volgens mij kan er ook best een ander fruit in of iets van noten, zo bij gebrek aan verse frambozen.
    Want helaas geen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mijn man strooit ook altijd het eten naast de borden, alleen noemen we dat bij ons geen foodstyling

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeg, ge moet daar mee stoppen, hoor, met het publiceren van zo'n recepten. Ik ben nog niet bekomen van die bom van de pindakaastaart. Die ik trouwens alleen serveer aan mensen die beloven daarna minstens een week niet over hun gewicht te zagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Levanka, noten maakt het zwaar best fruit zoals aardbeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je hier naar kijkt dan wil je hem gelijk proeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben 'm vandaag gemaakt en ik vond 'm een beetje té. Nu zal dat ook wel te maken hebben met het feit dat ik sowieso niet hou van teveel chocolade. Ik vond de "zoetzure" smaak van chocola met framboos heel lekker.
    Ik ga ze dus zeker nog eens maken maar dan ga ik eens proberen er meer frambozen op te leggen ofwel melkchocolade nemen (hoewel ik normaal liever pure eet) Maar het is een super idee want heel makkelijk te maken en dat is wat telt voor mij, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Te zwaar. Voor een niet chocolade-eter is het echt wel héél belangrijk dat je voldoende fruit gebruikt (zoals in mijn geval).

    Ik vrees wel dat het met melkchocolade niet zo goed zal lukken omdat de ganache lopend zal blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah ok, goed om te weten. En als ik nu maar 300g chocolade neem met die 300ml room, komt het dan nog goed? Anders leg ik gewoon de hele bodem vol frambozen hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 't is 2/3 chocolade en 1/3 room. Dus heb je maar 300 g chocolade en 200 ml room nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen