donderdag 11 augustus 2011

Voos zonder bloos: Back to the seventies.

Aaahhhhh.... de jaren zeventig. Toen de limonade nog neongroen was, het servies van Esso kwam, de viewmaster op het nachtkastje lag en de Monchichi in de armen van ondergetekende. Elke woensdagmiddag wachtte mijn moeder mij op met deze wel heel bijzondere pasta. Ahum. 't Is blijkbaar een typisch West/Oost-Vlaams gerecht, want het Italiaans noemen zou de waarheid teveel onrecht aandoen.

Je moet weten, mijn ma had toen nog nooit een Italiaan in levend lijf gezien, laat staan dat ze toen al wist hoe ze pasta zou moeten maken. Gelukkig waren toen de pakjes van Miracoli (uitgesproken: mirrakollie) pas op de markt. En de worstjes van Zwan ook.


Back to the crazy seventies


Wat heb je nodig voor 2?

1 pak Miracoli Italiano
1 blik Zwan worstjes (Frank) (400 g)
1/2 liter melk
30 g bloem


Zet een steelpannetje op het vuur en doe er de melk en de bloem in. Warm al roerend op tot de saus begint te binden. Voeg er de tomatenpuree uit het Miracoli pak bij en 1/3 van het vocht van de Zwan worstjes. Blijf roeren en laat de saus wat doorkoken. Voeg er de kruiden bij die ook in het pak zitten.

Zet een grote pan op het vuur, doe er ruim water in, een snuf zout en breng aan de kook. Doe er de pasta in en laat 4 minuutjes koken. Giet af, verdeel over de borden en lepel er de saus over.
Leg er de zwanworstjes op, en strooi er wat van de parmezaanse kaas over die ook in het pak zat.

Lekker jong!

Hihi.


19 opmerkingen:

  1. Zalig nostalgie-gerechtje!
    Ook een hit onder de kotstudenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als ik dat recepte lees moet ik toch een 'vieze grijns' onderdrukken. Goor vind ik het hoor, surtout met dat sap van die worstjes erin, da's erover :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent echt niet te doen: zelfs speciaal voor de foto een seventies tafellaken, Stella glas en kookpot tevoorschijn getoverd. Zaaaaaaalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs het bestek hoort er 100% bij, knap hoor!
    ... zo moet ik het over het recept zelf niet hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben getrouwd met een italiaan en die zou inderdaad 'moord' roepen ;-)... De kookpot daarentegen vind ik super, idem als het koffieservies van mijn oma!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben opgegroeid in de jaren '90 en zelfs toen stond er nog af en toe Miracoli op het menu. Wel met rundburgers en een salade erbij, al iets meer verantwoord dus :). Wij konden Miracoli trouwens niet uitspreken en ik heb het nog jaren mikarolli genoemd :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Menige maanden geleden heb ik dat ook nog eens gekocht onder de noemer "nostalgisch eten". Maar ik vond het niet meer zo lekker als toen. En die Zwanworsten hebben heel de avond liggen oplappen.

    Dan toch maar liever mijn eigen veel lekkerde spaghetti!!! :-)

    Maar dat was net zoals die dozen van Zwan met die gekromde pasta's en ballen in tomatensaus...

    We worden ouder.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gatver, dat sap van die worsten erbij, ne mens zou al mottig worden als hij er nog maar aan denkt.
    Meestal ben ik wild enthousiast om je gerechtjes uit te proberen maar deze ga ik toch laten passeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik durfde niet zeggen dat ik het voos vond met dat sap erbij maar ben precies toch niet aleen van dat gedacht:D
    De foto daarentegen is wederom super!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. yakkes ! dat kwam bij ons thuis niet op tafel zenne ! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Excuseer mij voor de volgende uitroep: eikebah!!!
    Ik zou u bijna niet meer willen bewierroken voor uw courgettelasagne, maar die was zo geweldig dat ik toch doe!!
    Ik zeg trouwens altijd 'miraakollie', is dat verkeerd dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een paar weken geleden heb ik ook een pakske miracoli gekocht uit nostalgie. Maar zonder die vieze worsten. En ik vind het nog altijd lekker.... 1 keer per jaar...
    En!!!! vegetarisch ;-)) in mijn geval dan toch, bij u iets minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De jaren zeventig :-) Wij maakten hetzelfde recept, maar dan met bouletten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ... die kookpot, heeft die niet dé print van Orla Kiely (misschien niet de kleuren?)... gaat die al zolang mee? (die Orla, niet de kookpot).
    ... nooit had ik kunnen denken dat we die jaren zeventig-tachtiglook weer de max zouden vinden... wat heb ik niet richting containerpark gesleept :-(

    BeantwoordenVerwijderen