vrijdag 19 augustus 2011

Pluk de tomaat.

Tomaten, de oogst is overvloedig, de smaak super, de prijzen ongelooflijk laag (soms zelfs minder dan een halve euro voor 1 kilo). Profiteer ervan! Ik had dit recept gezien in Nest en ik wou dat absoluut eens uitproberen. Je kan de opgelegde tomaten een aantal weken bewaren of zelfs langer. Je moet alleen ervoor zorgen dat de tomaten altijd onder de olie staan.

't Is overheerlijk op bruschetta, bij vis of kip. Echt de moeite om eens te proberen.


roasted tomatoes


Wat moet erin?

1 kilo trostomaten (of kerstomaatjes)
8 teentjes look
1 handvol takjes verse tijm
1 el grof zout
1 el suiker
peper van de molen
2 dl olijfolie


tomaten blog tutorial


Was de tomaten en snij ze in 4 stukken (kerstomaatjes laat je heel) en leg ze op een bakplaat. Hak de teentjes look fijn en verdeel ze over de tomaten. Kruid met peper, zout en suiker en leg er de takjes tijm over. Besprenkel met een fijn straaltje olijfolie.

Zet de tomaten in een voorverwarmde oven op 135°. Laat ze minstens 20 minuutjes in de oven (voor kerstomaatjes) tot 35 à 40 minuutjes bij de grote tomaten.

Doe de olijfolie in een steelpannetje en warm op. Laat de potten weken in heet water.

Haal de tomaten uit de oven en vul er de potjes mee maar blijf 2,5 cm onder de rand. Neem de warme olijfolie en overgiet er de tomaten mee zodat ze helemaal onder staan. Doe de deksels dicht en laat de bokalen omgekeerd afkoelen.


Super jong!

7 opmerkingen:

  1. Dat receptje vloog hier eens binnen als kopie dat mijn mama gemaakt had. Zalig lekker he! De tweede pot is al bijna op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik ben een tomatenlover en ga dit zeker proberen! Heb dit jaar ook veel eigen oogst, dus nu heb ik een goed idee wat ermee aan te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo leuk en eigenlijk zo simpel, gaan we doen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je bent misschien geen knutselmieke, maar lomp ben je zeker niet en je maakt prachtige foto's da's ook ' zelfgemaakt ' hé !
    Ik heb trouwens pas door dat ik je al veel en veel langer virtueel kende van op een andere plaats... Straf da'k niet door had wie je bent eigenlijk ! Tof trouwens nu ik het wel weet !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat omgekeerd afkoelen, is dat om te kijken of wij zo zot zijn om dat echt te doen, of heeft dat werkelijk nut?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's vooral belangrijk als je potten met schroefdop gebruikt, dan trekken ze zichzelf vacuüm. Bij de potten die ik gebruikt heb, is dat niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijne vent viel bijna flauw toen hij mij zag olie 'opgieten'... de tweede lading heb ik dan maar ingevroren in porties en gebruik ik om sauzen op smaak te brengen...HEERLIJK!

    BeantwoordenVerwijderen