dinsdag 23 augustus 2011

Pam! Pam! Pam! Panzanella!

Ik had het nooit gedacht dat ik panzanella, een salade met voornamelijk tomaten en oudbakken brood, zo yummee zou vinden. Ik had nog een ciabatta liggen en ik vond het zo jammer om dat weg te gooien. En tomaten had ik nog voldoende - niets zo lekker als zelfgekweekte exemplaren. Panzanella dan maar!


Panzanella

Wat mag daar allemaal in?

1 1/2 kilo rijpe tomaten (meerdere soorten zijn ideaal: coeur de boeuf, kerstomaatjes, trostomaten)
1 ciabatta
2 rode uien
1 bos basilicum
3 stengels bleke selder (of 1 stengel lavas)
2 el kappertjes (met steeltje)
3 el wijnazijn
olijfolie
peper en zout


Snij de tomaten in plakjes en vang het sap op. Doe alles in een grote kom. Snij de uien in fijne ringen en de selder of lavas in fijne plakjes. Meng onder de tomaten.

Snij het ciabattabrood in plakjes en rooster ze op de bbq, in een grilpan, broodrooster of onder de grill in de oven tot ze goudbruin zien. Snij in blokjes en roer onder de tomaten. Neem de kappertjes, ontdoe ze van hun steeltje en hak ze fijn. Ook zij mogen bij de tomaten. Giet er rijkelijk wat olijfolie over en kruid met peper en zout. Zet afgedekt minstens een half uur in de koelkast zodat het brood weer wat week kan worden.

Roer er net voor het serveren de azijn onder en fijngehakte basilicum. Voeg indien nodig nog wat olijfolie toe.

Smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit. Ik heb gisteren je Kungfu Tofu gemaakt.. echt njammie...

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bak dat brood al rijkelijk in olijfolie :-) met veel look krokant mmmmmmmmmmmmmmmmmm ! En een rijpe coeur de beuf uit de Provence ... 't zonnetje in huis met dit gerecht.
    Helaas moeten we dezer dagen veel dromen van 't schoon weer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jamaar jamaar zsazsazsu, da's niet light hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. light or not here I come.Zo lekker;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het presenteert zich mooi kleurrijk. Ik ben alleen niet zo van de rauwe tomaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren gemaakt en zeer lekker en zeer makkelijk...zo makkelijk dat ik erna nog jouw heerlijke brownies gemaakt heb die vandaag niet zullen overleven...

    BeantwoordenVerwijderen