dinsdag 2 augustus 2011

Overheerlijke zachte merengue met aardbei en rabarber

Laten we offers brengen aan de zon, zodat ze in ons midden blijft. Een zachte merengue met aardbei en rabarber, daarvoor gaat ze toch wel blijven zeker? Hopelijk krijgt ze wel niet teveel het water in de mond bij het zien van dit lekkers... want dan staan we weer even ver.



rhubarb strawberry meringue


En wat mag er hierin?

500 g rabarber (geschild en in stukjes van 2 cm gesneden)
250 g aardbeien (ontdaan van hun hoedje en in stukken gesneden)
1 zakje vanillesuiker
75 g griessuiker
2 eierdooiers

Voor de merengue topping:

2 eiwitten
100 g griessuiker


Neem een pannetje en zet de gewassen rabarber op het vuur samen met de 75 g griessuiker en de vanillesuiker (water bijvoegen hoeft niet). Laat zo'n 5 à 8 minuutjes zachtjes koken tot er nog stukjes zijn maar niet al te groot. Als de rabarber gaar is, mag je ze laten uitlekken in een vergiet gedurende een 5-tal minuutjes. Doe terug in het pannetje er roer er de eierdooiers onder. Verdeel de rabarber over de potjes (ik had er vijf). Leg er de aardbeien op.


rhubarb meringue before

Klop (met een mechanische klopper) het eiwit in een schone kom en doe er lepel na lepel de suiker bij. Blijf kloppen tot je pieken krijgt en de suiker opgenomen is. Verdeel de merengue over de potjes.

Zet de potjes gedurende een 10-tal minuutjes in een voorverwarmde oven op 180° tot de merengue een gouden kleurtje krijgt.


rhubarb meringue aftermath



Fwala, ik heb mijn offer gebracht. Nu jullie nog.

9 opmerkingen:

  1. Ga ik zeker keer maken.
    Bedankt.

    Groetjes
    Eline's Photography.

    Ps: kom zeker ook is langs mijn blogje, en het zou fijn zijn om wat feedback te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dol op meringue en op aardbeien. 'k heb zaterdag nog een pavlova gemaakt. Heel lekker, al zeg ik het zelf. Alleen... ik maak niet zo'n mooie foto's. Die van jou zijn echt P.R.A.C.H.T.I.G.!
    Proficiat met je blog. Ik kijk er elke dag naar uit.
    Groetjes
    Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jouw offers zal ik met plezier verorberen als ik hierdoor mijn bijdrage kan leveren aan 't schoone weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon offer!
    Ik heb mijn kwijl gebracht als offer, zou dat ook goed zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel spijtig! Gisteren zowel in de Carrefour als in Delhaize geen rabarber meer te verkrijgen...

    BeantwoordenVerwijderen