donderdag 25 augustus 2011

Magische peersalade met spek en blauwe kaas

Ik heb eindelijk een exemplaar van het magazine "Jamie" kunnen bemachtigen. Bij ons vind je dat gewoon niet. Er stond een peersalade in met spek en pecannoten en dat leek me wel lekker. Een probleem echter, ik had geen pecannoten meer en ik vind enkel spek nogal karig op een slaatje. Daarom heb ik gekozen voor Danish Blue kaas als extra ingrediënt. Maar het gaat dus perfect zonder als je geen schimmelkaas lust.

Zet je oven al maar aan, we gaan eraan beginnen.


baked pear salad with bacon and danish blue cheese



Wat heb je nodig?

1 à 1 1/2 peer per persoon (type Durondeau)
1 reepje spek per halve peer
1 pak Danish Blue (150 g)
4 el pijnboompitten
2 à 3 el lopende honing
1 zak luie wijven sla
1 pakje waterkers (optioneel)

Dressing:
1 kl graantjesmosterd
1/2 citroen (sap)
olijfolie

Warm de oven voor op 190°. Was en schil de rijpe (!!!) peren, snij ze in twee en ontdoe ze van hun klokhuis. Leg de peren in een ovenschaal en leg er de plakjes spek op. Zet in de oven.

Haal ze er na 10 minuutjes uit de oven, besprenkel ze met de pijnboompitjes en de honing en zet terug in de oven gedurende 15-20 minuutjes tot ze gaar zijn.

Verdeel ondertussen al de sla over de borden, en verkruimel de Danish Blue kaas over de sla.
Maak de dressing met de mosterd, het citroensap en olijfolie.

Haal de peren uit de oven (je moet er makkelijk door kunnen prikken met een mes) en drapeer ze over de borden samen met het spek en de pitjes. Besprenkel met de dressing en verdeel er eventueel de waterkers over.

Dien nog warm op. Zalig gewoon met een stukje bruin brood.


8 opmerkingen:

  1. Ja peer en blauwe kaas hoe kan het anders an erg lekker zijn:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ge zoudt lei en al in uwen mond steken, zo smakelijk heb je het gemaakt en gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst mijn complimenten voor je blog-je recepten en foto´s zijn f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h.
    Het water loopt me steeds in de mond. Waar ik als Nederlander zo om moet lachen is je/jullie woordkeuze. Bv. luie wijven sla. Heb ik hier nog niet gehoord.Echt humor naar mijn hart. Mooie dag toegewenst met hart&ziel van Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmmmmmm. Ik weet wat wij vanavond eten, thx ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het Nederlandse Jamie Magazine wordt hier inderdaad (nog) niet in de handel verkocht. Je kan wel een abonnement nemen aan dezelfde voorwaarden als in Nederland. Voor 30 euro krijg je een jaarabonnement (6 nummers) + gratis zijn nieuwe boek Jamies reizen. Echt de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die foto's telkens hé *zucht* prachtig gewoon.
    Mooie belichting ook altijd, ik kan daar echt van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's! Geven meteen goesting om d'r in t te bijten! Zou ik het als vegetariër ook zonder spek kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen