maandag 8 augustus 2011

Kookboekrecensie: "Mexicaans!" door Thomasina Miers

Ik kan het me nog levendig herinneren toen Thomasina Miers in 2005 de titel Masterchef won bij de BBC. Ze was een nogal opvallende verschijning en haar passie voor Mexicaans eten werkte echt aanstekelijk. Ondertussen heeft deze madam niet stilgezeten en heeft ze al 4 (!) restaurants (Wahaca) met voornamelijk Mexicaans streetfood op de kaart. Het is dan ook niet te verwonderen dat ze een kookboek heeft uitgebracht met als titel: Mexicaans! 135 recepten uit het échte Mexico.


cookbook review


Haar liefde voor Mexicaans eten spat echt van dit boek af. Je voelt gewoon dat dit boek een ziel heeft. Ze geeft uitgebreid uitleg over de Mexicaanse technieken, gebruiken, variëteiten, smaken en dergelijke. Je vindt er allerhande recepten in voor ontbijt, soep, voorgerechten, salades, desserts, stoofpotjes... Ik heb er ondertussen al twee receptjes uit geprobeerd en geloof me vrij, 't was niet lekker maar overheerlijk. Die twee receptjes verschijnen dan ook morgen en overmorgen op deze blog.


cookbook review


Om eerlijk te zijn, ik heb dit boek al een tijdje. En het heeft zeker een maand of 3, 4 geduurd vooraleer ik er iets uit kookte. Ik vond het nogal overweldigend, denk ik. Zeker de vaak heel uitgebreide lijsten met ingrediënten. Veel dingen vind je bij ons gewoonweg niet. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit korianderwortel in de handel gezien. Of chile de arbol, wat ze jammer genoeg veel gebruikt. Ezapote ken ik eerlijk gezegd ook niet.


cookbook review


Maar eigenlijk kan je dat omzeilen. Gerookte chilipepertjes bijvoorbeeld, kun je vervangen door gewone Spaanse pepertjes én een beetje sterk paprikapoeder. Natuurlijk moet je al een beetje culinaire kennis hebben om zoiets te weten natuurlijk. Gelukkig zijn niet alle recepten doorspekt met exotische ingrediënten.

En toch vind ik het een geslaagd kookboek. Omdat ik authenticiteit zeker weet te waarderen én omdat ik Mexicaans gewoon heel erg lekker vind. Alleen jammer dat de meeste Mexicaanse restaurants bij ons niet zo goed zijn. Soms denk ik dat die Mexicanen uit hun land verbannen zijn wegens hun middelmatige eten.

Dan maar beter zelf een potje Mexicaans koken. Met dit kookboek als leidraad. Absoluut.

7 opmerkingen:

  1. Als ik ooit naar Mexico moet dan ben ik dan breng ik die ingrediënten voor je mee, zodat je je helemaal kunt uitleven ... inclusief sombrero en n'n Tequilla boem boem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken eigenlijk helemaal niks van de Mexicaanse keuken, of toch erg weinig. Veel verder dan chili en tortilla kom ik niet denk ik. Jammer dat je zoveel ingrediënten nodig hebt die je moeilijk kan vinden, ze had misschien zelf een paar suggesties kunnen geven om moeilijk te verkrijgen producten door te vervangen. Korianderwortel vind je trouwens wel in Thaïse winkels, want in de Oosterse keuken wordt het ook vaak gebruikt. En ik denk dat het wel te bewaren is in de diepvries.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat wel (van die Thaise winkels) maar als je 40 km moet rijden voor één ingrediënt dan vind ik dat wel extreem extravagant. :)

    Ik denk dat je sowieso in Londen alles kan vinden, of toch zo goed als. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet waar je woont, maar ons mams haar Mexicaanse vriendin haalt alles ergens in Antwerpen, ik wil wel eens luisteren waar ongeveer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gerookte paprikapoeder kan misschien ook helpen om de gerookte chili's te vervangen? Dat heet pimenton en ze hebben dat bij Dille en Kamille, in een milde en een hete versie. Schattige rode blikjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bestel zo goed als alles online. Adressen staan ook achterin dit boek. Heb seffens de halve boek gekookt :-)
    Waar ik meestal bestel is http://mexgrocer.co.uk/

    BeantwoordenVerwijderen