zondag 7 augustus 2011

Jantjes griesmeelpudding met gestoofde verse pruimen

We moeten het ijzer smeden terwijl het heet is. 't Is de tijd van de pruimen en ik zou mezelf niet zijn moest ik me niet aan een experimentje wagen. Ik had nog nooit griesmeelpudding gemaakt noch gegeten. En gestoofde pruimen heb ik ook nog nooit gemaakt. En toch wist ik dat dit een perfecte combinatie zou zijn. En dat is het ook.


semolina pudding with stewed plums : please do NOT tag my pics!


Wat zwieren we erin? (Voor 4 tot 6 porties)


1 l melk
75 g griessuiker
1 zakje vanillesuiker
100 g griesmeel

8 zeer rijpe pruimen
3 el suiker (of naar smaak)
1 zakje vanillesuiker
1 mespuntje kaneelpoeder
1 steranijs


Breng de melk met de suiker aan de kook, doe er het griesmeel bij en laat al roerend indikken. Als de pap dik genoeg is mag je hem over de potjes verdelen. Laat afkoelen.

Was, ontpit de pruimen en snij ze middendoor. Doe ze in een steelpannetje samen met de vanillesuiker. Zet het pannetje op een middelhoog vuur (zonder water!) en breng de pruimen al roerend aan de kook. Al snel zullen de pruimen voldoende vocht afgeven. Mocht dit niet het geval zijn, doe er dan evt. een beetje rode wijn bij. Voeg er de kaneel en de steranijs aan toe en ook al 2 eetlepels suiker. Laat verder sudderen tot de pruimen gaar zijn. Proef en roer er indien nodig nog de resterende lepel suiker onder. Haal van het vuur.

Lepel de gestoofde pruimen op de griesmeelpudding en serveer. Smullen maar!

8 opmerkingen:

  1. Lijkt me erg lekker en wat een schitterende foto weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mm, dat gaat zo lekker zijn!

    Ik eet keigraag griesmeelpudding, smoel noemen ze dat hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn ook gek op griesmeelpudding, warm in de winter met bitterkoekjes of koud met fruit-sausje in de zomer.
    Ik ga dit eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je toch teveel pruimen hebt, dit lijkt mij ook een superrecept: http://smittenkitchen.com/2011/08/sugar-plum-crepes-with-ricotta-and-honey/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heel smakelijk uit. Ook mooi van kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Gent noemen ze dit 'smoelpap' (van semoule - griesmeel). Heerlijk!! En ik weet zelf geen blijf met al de pruimen aan mijn boom dus ga ik dit receptje zeker proberen. En 't is alweer zo'n schone foto. Mijn mémé had exact hetzelfde dienblad. Exact. En haar smoelpap was ook verrukkelijk. Rozijnen zijn ook trouwens heerlijk als je ze net op het eind toevoegt, voor je 't in potjes giet. Ze worden weer heerlijk sappig door het vocht in de pudding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Griesmeelpap, njammie!
    Ik ken er ook een heel goed turk receptje mee, binnenkort post ik het eens. Maar bijna te simpel om te tonen :).

    Morgen staat jouw versie op t menu, o, ik heb er al zo zin in!

    BeantwoordenVerwijderen