vrijdag 5 augustus 2011

Jantje zag eens een slaatje hangen.

Yep, de pruimentijd is weer aangebroken. En gelukkig kunnen we bij de boer 1 kilo pruimen krijgen voor 1 euro. En ze zijn lekker. Véél lekkerder dan die in de supermarkt. Het zijn één van die vele smaken uit mijn jeugd. Smaken die heerlijke herinneringen oproepen. Aan de zomervakantie, aan die berg boontjes op tafel die moesten schoongemaakt worden om daarna te in te maken. Braambessen aan de rand van het bos, rabarber met een klontje suiker, de ijskreemkar met zijn onnozel muziekje. De zomer dus. Toen het nog mooi weer was.


plums


Maar ik ben aan het afdwalen. We hadden het tenslotte over pruimen. Je kan daar massa's mee doen. Maar ik had er nog nooit een slaatje van gemaakt. Toen ik in de Foodies een slaatje met pruimen zag staan, moest ik dat direct proberen. En het werkt. Meer nog, ik vind het een van de beste slaatjes ooit!


salade


Wat heb je nodig voor het slaatje?

100 g geitenkaas per persoon
2 rijpe pruimen per persoon in stukjes gesneden
1 sneetje zuurdesembrood (of ander donker brood) per persoon
1 krop radicchio
1 bakje/zakje veldsla
1 bakje boschampignons
1 teentje look fijngehakt
1 tak verse rozemarijn fijngehakt
olijfolie
peper en zout

Snij de sneetjes brood schuin door, doe wat olijfolie in de pan samen met de look en de rozemarijn. Bak er de sneetjes brood in bruin en leg ze vervolgens op wat keukenpapier. Snij de geitenkaas in plakjes en leg ze op de sneetjes brood. Leg ze in een vuurvaste schotel en zet ze 8 minuutjes in een voorverwarmde oven op 200°.

Snij de krop radicchio in reepjes en was ze. Was ook de veldsla, knijp er de worteltjes van en dep de sla droog. Verdeel de twee soorten sla over de borden samen met de pruimen.

Zet een pan op het vuur en bak de champignons gedurende 3-4 minuutjes op een heel hoog vuur in wat olijfolie. Kruid met peper en zout. Verdeel de champignons over de sla en leg er ook de sneetjes brood op.

Werk de sla af met wat olijfolie en wat citroensap of besprenkel met de pruimendressing zoals hieronder beschreven.


Pruimendressing (optioneel)

4 rijpe pruimen
3 el (witte) balsamico azijn
10 cl olijfolie
peper en zout

Ontpit de pruimen en doe ze in een kom. Mix ze met de balsamico, peper en zout (staafmixer is prima). Klop er vervolgens de olijfolie onder en verdeel over de sla.

7 opmerkingen:

  1. Zou er zelf nooit aan gedacht hebben om pruimen in een slaatje te verwerken. Het ziet er weer overheerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eerlijk gezegd ook niet. Maar dit slaatje heeft me op héél veel ideeën gebracht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, pruimen en champignons, als dat goed combineert ben ik een verslaving rijker denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen