donderdag 18 augustus 2011

Een klepper van een voorgerecht: geitenkaas met amandel

Ik zit al heel lang met dit voorgerecht in mijn hoofd, maar 't was er eigenlijk nog nooit van gekomen. Ik was ook niet zeker of het wel zou lukken, want 't is toch een beetje speciaal: gebakken geitenkaas met een amandelkorst. Je ziet dat toch niet elke dag. Enfin, ik heb het geprobeerd en ja ik val zoals gewoonlijk in herhaling. Dus ik zeg niet meer dat het lekker is. ;-)


almond and goat's cheese salad


Wat gaat daar allemaal in?

2 gekookte rode bietjes (voorverpakt is ok)
1 bosje waterkers
200 g verse geitenkaas (ik heb 12 petits chèvres doux van chavroux genomen)
150 g amandelschilfers
75 g gewone vloeiende bloem
1 bos basilicum
1 teentje look fijngehakt
100 ml olijfolie van goede kwaliteit
sap van 1/2 citroen
1 el balsamico azijn
arachide olie
peper en zout
1 ei (enkel het eiwit)



Snij de rode biet in blokjes, doe er de balsamico azijn bij en een straaltje olijfolie. Kruid met peper en zout en zet in de koelkast.

Neem zes eetlepels van de geschaafde amandelen en rooster ze in een droge pan tot ze goudbruin zien. Doe ze in een blender of hoge pot. Giet er de rest van de olijfolie bij, het sap van de citroen, de basilicum, de look en mix tot je een soort van pesto krijgt. Kruid met peper en zout. Zet weg.

Doe nu de rest van de amandelen in een diep bord. Doe in een ander diep bord de bloem. Klop het eiwit wat op. Neem nu een schijfje kaas, rol in de bloem, daarna in het eiwit en bedek dan met de amandelschilfers. Druk gerust wat aan, dat kan geen kwaad.

Doe nu de arachide olie in een pot tot deze 2 cm hoog staat. Warm op, maar laat de olie niet al te heet worden. Je kan dit testen door een stukje brood in te laten vallen, als deze begint te bruisen en te bakken is de olie op temperatuur.

Neem nu een schuimspaan en leg er 3 kaasjes op. Hou ze 10 seconden in de hete olie (of tot ze goudbruin zien) en leg ze op een vel keukenpapier. Doe hetzelfde met de rest van de kaasjes.

Verdeel de waterkers over de borden, alsook de blokjes rode biet. Leg op elk bord 3 kaasjes en dresseer met de pesto-olie.

Smakelijk!


5 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk! Wel nogal bewerkelijk voor een voorgerechtje... Ik heb vaak de neiging om een eenvoudig soepje te geven, dan kan ik wat meer tijd in het hoofdgerecht steken. Maar hier lijkt het me zeker wel de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat valt goed mee zenne. En je kan die kaasjes op voorhand bakken, want koud zijn die ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aré, ik zal maar eens aan mijn eten beginnen want het water loopt me hier alweer in mn mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het kaasje gecombineerd met een salade van rucola, gedroogde tomaatjes en geroosterde rode paprika, vinaigrette van olijfolie en balsamico en het was absoluut voor herhaling vatbaar.
    De combi met de kers en bietjes is voor een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die geitenkaas met amandelkorst is echt een lekkere combinatie hé.

    BeantwoordenVerwijderen