woensdag 24 augustus 2011

De omgekeerde wereld en pruimencake

Zuchten en puffen, da's precies het enige wat ik de laatste tijd nog doe. En af en toe van de schrik een meterke omhoog springen in mijn bed als het 's nachts weer eens bliksemt. 't Is dan ook precies de omgekeerde wereld. 's Nachts is het klaar en overdag soms pikkedonker. Dit heeft natuurlijk niets te maken met mijn pruimencake, ik weet het. Nu die pruimencake moet je wel op z'n kop presenteren, dus zo veraf ben ik nu ook weer niet. Bovendien is het weer zo'n perfecte combinatie van zuur en zoet. Ideaal met zo'n "ik weet niet wat ik wil"-zomerweer.

Daarbij, als Frank Deboosere blijft beweren dat het een doodnormale augustus is, dan is het goed mogelijk dat de rest van de cake welgemikt richting gezicht van ex-snorremans gaat.


plum cake


Wat moet daar zo allemaal in?

6 tot 8 pruimen
75 g boter
100 g kristalsuiker


200 g zelfrijzende bloem
135 g boter kamertemperatuur (zacht, maar niet lopend)
150 g kinnekessuiker (blonde cassonade dus)
1 el vanille-extract of 2 zakjes vanillesuiker
3 eieren (grote)


Smelt de 75 g boter op een zacht vuurtje en doe er de 100g kristalsuiker bij. Laat 2-3 minuutjes pruttelen zonder al te veel te roeren.

Neem een springvorm van 20 cm doorsnede en bekleed de bodem met boterpapier en beboter de randen van de cakevorm. Was de pruimen en snij ze in 2. Ontdoe ze van hun pit en let ze met de snijkant naar boven op het boterpapier zoals je hieronder ziet.


plum cake tin (tutorial)


Giet de suikerbotersiroop over de pruimen.

Klop met een elektrische klopper de boter en de blonde suiker tot je een luchtige massa hebt (zo'n viertal minuutjes). Doe er de vanille bij. Klop er nu een voor een de eieren onder. Wacht tot het ei volledig is opgenomen vooraleer je verder gaat. Als alle eieren opgenomen zijn, mag je er de bloem voorzichtig ondervouwen. Niet kloppen, want dan gaat de luchtigheid van het deeg verloren.

Doe nu het deeg over de pruimen en sla het bakblik enkele keren op het werkblad zodat het deeg ook tussen de pruimen zakt.

Zet de cake 35-45 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°. Check met een satéprikker of de taart gaar is. Komt de satéprikker er droog weer uit, is de cake klaar.

Laat 10 minuutjes afkoelen en stort de cake omgekeerd op een bord. Dien op als ze lauwwarm is.



plum2

Ferm hé.

10 opmerkingen:

  1. Het ziet er weer zalig uit!Is kinnekessuiker hetzelfde als in het Hollands basterdsuiker?
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh yummie.... Je brengt me op een idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De uwe is mooier maar de mijne is lekkerder. :-)
    http://elza-d.blogspot.com/2010/08/de-pruimentijd.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm... zooooo lekker vond ik de uwe toch niet zenne.

    http://elza-d.blogspot.com/2010/08/dramas-ten-huize-d.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was een smiley vergeten, bij deze: :-))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. LOL, maar die was speciaal voor u door het vuil gesmeerd. Met extra zure pruimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh mannen, ik voel het nog achteraan in mijn keel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi! Sοmеonе in my Facebook gгoup sharеd this website wіth us so I camе to lοok it over.
    I'm definitely enjoying the information. I'm
    bookmarking and will be tweeting thіs tο my followers!
    Great blοg аnd amazing stуle and deѕign.
    Also visit my page ; Leblob.Ch

    BeantwoordenVerwijderen