dinsdag 30 augustus 2011

Brandlucht of brandhout? (Boekrecensie)

Kun je een streep zetten door je afkomst en opnieuw beginnen - zonder familiebanden? De hoofdpersonen in deze roman proberen het eider op hun eigen manier - met verschrikkelijke gevolgen. Dat staat er op de achterflap van Brandlucht, het nieuwe boek van Erik Vlaminck.


book review


Maar er staat nog meer te lezen:

"Net zoals bij "Suikerspin" heb ik ervoor gekozen om met Brandlucht een verhaal te schrijven met een donkere ondergrond, maar ook met de nodige humor. Om het boek te kunnen schrijven verbleef ik in Canada, in de streek rond London Ontario, waar veel Nederlandse en Vlaamse emigranten wonen. Hun vaak verstarde en met heimwee doordrenkte leefwereld vormt het decor voor Brandlucht."


Ik vind het eerst en vooral vreemd dat een auteur zelf schrijft dat de sfeer in zijn boek donker is, maar dat er wel de nodige humor gebruikt wordt. Dank u voor deze handleiding, maar ik bepaal graag zelf of ik iets al dan niet donker of grappig vind.

Ik heb dit boek gekocht na het lezen van een interview in De Standaard der letteren. Dit boek kreeg een ongelooflijke score van 5 (!) sterren. Dat moest ik in huis halen. Fout idee.

Misschien heb ik dit boek op een verkeerd tijdstip gelezen (vlak na Tonio). Dat kan, maar het contrast kan niet groter zijn. Tonio, was een en al emotie en tederheid, Brandlucht is - in mijn ogen - allesbehalve dat.

Ik moet eerlijk zijn, ik ben gestopt met lezen rond pagina 170 (had nog zo'n 70 pagina's te gaan). Na de tweede brand in het duivenhok. Het verhaal kon me gewoon niet boeien. Is het de toon waarop het verhaal verteld wordt? Of het verhaal zelf dat ik niet goed vind? Ik weet het niet. 't Is gewoon mijn ding niet. Ik vraag me zelfs af of die 5 sterren niet gewoon een drukfout zijn. Maar dan ben ik misschien wel grof, want het kan ook aan mij liggen.

Het zal wel aan mij liggen. Vast wel.

7 opmerkingen:

  1. Oh, ik voel mij soms zo bedrogen door die recensies, dan staat er 'briljant' op de achterflap en ge zit u heel den tijd af te vragen waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's om ons een minderwaardigheidsgevoel te geven. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik onthou: aan dat boek zit er een luchtje - afblijven. Toch mersie om ons dit kond te maken :)

    Een tip die mij in de vakantie weer breed heeft doen glimlachen: de nieuwste van Ian Mc Ewan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat gevoel ken ik, heb hier ook al een paar van die 'megaboeken' liggen die mij niet tot het einde hebben kunnen boeien. Nu, 't is tof dat je zo eerlijk bent !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja zonder wortel ben je loos en dan iets ervan te maken is heel erg moielijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tijdje geleden kocht ik een boek van een vriendin. Neen, ik wou geen gratis exemplaar van haar, want uiteindelijk is het haar werk geweest, en moet ze er ook wat kunnen aan verdienen.

    Vol goede moed, begon ik eraan... en hoe meer ik las, hoe minder overtuigd van haar kunnen ik werd. Zelfs toen het uit was, was het zo erg, dat ik dacht dat bij mijn exemplaar er de twee laatste pagina's uitgescheurd waren. Ik snapte het einde niet.

    Zonde.... Ben niet meer over het boek begonnen...tegen haar.. want ik wou haar dan niet kwetsen.

    Achteraf ben ik pas de recensies gaan lezen erover.. en daar zeiden ze al: "Schoenmaker, blijf bij je leest!". Jammer genoeg moest ik dat beamen.

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen