zaterdag 13 augustus 2011

Blue bleu blue blueberry muffins

Ik was al een tijdje op zoek naar het ideale muffinrecept met blauwe bessen. Maar wat kom je soms van die rare recepten tegen op het internet, pffft. 't Is precies alsof alleen het zotste goed genoeg is, en het zoetste ook als het effe kan. Dus eigenlijk heb ik geen ideaal recept gevonden, maar er zelf een uitgevonden. En geef toe ze zien er goed uit hé.


Blueberry muffin


Ze zijn trouwens heel licht en luchtig, mede omdat ik een deel van de boter en eieren vervangen heb door yoghurt. Hieronder heb ik de ingrediënten neergeschreven, maar ik ben wel de blauwe bessen vergeten. Daar heb je dus zo'n 200 g van nodig.


Blueberry muffins ingredients


Ik heb er een klein bakje moeten kopen, want jammer genoeg hingen er niet genoeg aan onze struik. Da's toch altijd hetzelfde als je zelf bessen kweekt. Je hebt er misschien maar een tiental per dag, dus eigenlijk kan je daar niet zoveel mee doen, behalve opeten dan. Trouwens, mijn frambozenstruik draagt voor de 2de keer dit jaar vruchten. Goed hé.


BB


Dus nog effe recapituleren voor een 14-tal muffins:

250g zelfrijzende bloem
200 g suiker
1 el vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
2 grote eieren
150g volle yoghurt
100 g zachte boter op kamertemperatuur (niet van diene vloeibare brol in flessen!!!)
200 g blauwe bessen (of braambessen, frambozen)


Klop met een elektrische klopper de zachte boter samen met de suiker en de vanille luchtig. Voeg er 1 ei aan toe en klop tot het helemaal is opgenomen. Doe er het tweede bij en klop opnieuw tot het volledig is opgenomen. Voeg er nu de yoghurt aan toe en verwerk het in het deeg. Voeg nu lepel voor lepel de bloem toe. Als de bloem volledig is opgebruikt mag je er voorzichtig en handmatig de bessen onder vouwen.

Lepel het deeg in de papieren cakevormpjes (ik laat ze altijd dubbel) en zet ze gedurende 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 180°. Prik met een satéstokje om te zien of ze gaar zijn.


Blueberry muffin 2


Ik ben echt tevreden van het resultaat. Ik ga dat meer doen, zo van die receptjes uitvinden.
Living on the edge. :-)







16 opmerkingen:

  1. Ik hou van u uitvindingen en van blauwe bessen!!!
    Vooral blijven uitvinden, of eens een boekje op de markt brengen, ik koop het direct!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die van ons zijn allemaal opgegeten door vogels. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er heerlijk uit! Ik bak trouwens al heel vaak met yoghurt, muffins of een cake. De baksels worden er lekker smeuïg van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zien er super uit, goeie uitvinding! :) Ik zou er nu zo eentje (of meteen de hele schaal) willen opeten met een grote tas thee bij... En dan onder een dekentje in de zetel naar een melige namiddagfilm kijken... *@&?-weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ... ik pluk in onze tuin al ongeveer een drietal weken om de vijf dagen een bakje bramen (plus-minus een klein kilootje is dat)... ik spoel ze even, mik ze in de blender, haal ze door een zeef en vries ze in (gewoon een grote doos, die ik zo langzaam vul)... als de tuin bramenlos is en wij met heimwee denken aan de zomer-die-er-geen-was, ontvries ik ze en maak bramenconfituur...zo haal je toch het maximum uit een mini moes- en fruittuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en het idee van de joghurt ... super hé, dat klinkt al heel wat 'lighter' zo ! Allé, 't gedacht doet ook al veel hé, want 't is wel volle joghurt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb vandaag het receptje uitgeprobeerd met blauwe bessen en bramen uit de tuin. De cakejes zijn echt overheerlijk, licht en lekker !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Glad I saw this -- I'd missed the blueberries photo on Flickr. Those blueberries and the muffins look fantastic, my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. uitgeprobeerd en extreem lekker bevonden! voor herhaling vatbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I am іn fаct рleasеd to read this web site poѕtѕ ωhіch
    сarгіes lots of ѵаluаble іnfогmatіοn, thanκs for provіding these κіnds of dаta.
    Also visit my website ... Www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zitten in de oven... Wel met vanilleyoghurt, wegens toevallig in huis en geen vanillesuiker. En met blonde basterdsuiker. En met bloem + bicarbonaat + bakpoeder want geen zelfrijzende bloem meer. Benieuwd wat dat allemaal gaat geven! (maar het deeg smaakte alvast heerlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zien er super lekker uit!!!
    Denk je dat dit recept ook gebruikt kan worden om een gewone cake te bakken?

    BeantwoordenVerwijderen