woensdag 15 juni 2011

Smaakvolle Spaanse veggie balletjes

Een van mijn favoriete blogs is Veggie Num Num. Je vindt daar de meest creatieve vegetarische gerechten, en het ziet er allemaal zo mooi uit. Eén van de gerechten die ik absoluut wou maken waren de spaanse balletjes op basis van kikkererwten. Ik had aan mijn wederhelft gezegd dat het Spaanse balletjes waren, en die heeft niet eens gemerkt dat er geen vlees op het menu stond. Goed hé!


veggie num num's spanish balls


Edit: volgens het origineel recept moet je in de saus 2 kl cayennepeper doen. En da's echt heel veel. Hou het maximaal op een halve koffielepel of laat het gewoon weg als je niet van pikant houdt.


Wat heb je er allemaal voor nodig?

Voor de balletjes:

1 blik kikkererwten (425 g)
3-4 el olijfolie
3 lookteentjes (fijngehakt)
rasp van 1 bio citroen (onbespoten)
1/3 cup broodkruimels van bruin brood
1 kl gemalen koriander
1 kl komijn
1 kl muskaatnoot
1/2 kl kaneel
1 ei, losgeklopt

Voor de saus:

1 el olijfolie
1 rode ui (gehakt)
1 teentje look (gehakt)
300 rijpe tomaten (in blokjes) of een blik 425 g
1/2 glas droge witte wijn (ik heb rode gebruikt)
1 glas groentenbouillon
2 el tomatenpuree
2 kl cayennepeper (alleen als je van pikant houdt, ander 1/2 à 1 kl)
1/2 kopje erwtjes
1 bosje koriander, fijngehakt (kan vervangen worden door platte peterselie)


Voor de broodkruimels:
Neem 4 tot 5 sneden bruin brood en laat helemaal droog worden (in de oven of gewoon daags voordien blootleggen). Snij de korst eraf en verkruimel het brood.

De balletjes:

Hak met een mes de kikkererwten fijn, maar zorg ervoor dat je echt nog stukken kikkererwten ziet. Doe ze in een grote bowl samen met de rest van de ingrediënten (rasp, look, olijfolie, broodkruimels, koriander, kaneel, muskaatnoot,komijn, ei). Meng met je handen en rol er balletjes van (3cm doorsnee). Leg ze op een bord en laat 30 minuutjes opstijven in de koelkast.

Haal de balletjes uit de koelkast en bak ze bruin in een grote pan met wat olijfolie. Haal ze eruit en leg ze op een vel keukenpapier.

De saus:

Doe in dezelfde pan nog een eetlepel olijfolie en bak er de ui in glazig. Doe er de look bij en laat nog een minuutje bakken. Giet er de wijn bij en laat inkoken. Nu mogen er de tomaten bij en de puree. Giet er ook de groentenbouillon bij. Laat de saus zo'n 8 tot 10 minuutjes zachtjes pruttelen.

Voeg er nu de erwtjes aan toe en de cayennepeper. Roer zodat alles mooi vermengd word. Nu mogen er de balletjes bij en laat nog 5 tot 10 minuutjes pruttelen totdat de saus wat ingedikt is.

Proef en kruid eventueel nog wat bij met peper en zout. Haal van het vuur en roer er de koriander onder.

Deze balletjes zijn heerlijk bij Spaanse rijst. En daar krijg je morgen het recept van.

Smakelijk!

19 opmerkingen:

  1. als kekkererwtenfan ga ik da zeker eens proberen en ook gebaren dat het vlees is voor de huisgenoten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kunnen geen vegaballetjes van de supermarkt tegenop! Ik ga dit recept zeker maken. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha,maar dat is gewoon falafel in een sausje! Lekker wel, absoluut!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, ziet er goed uit! Ga ik zeker eens proberen. Die tomatenpuree, is dat de passata, in brik? Of de geconcentreerde, in blik?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de geconcentreerde (de dikke dus) in blik of in zo'n kuipjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oké, merci! Hoeveel maagskes krijgt gij met dat recept gevuld?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 3 tot 4 maagskes. ;-) Ik zou er wel nog wat sla bij geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @anoniem: was ook mijn eerste gedacht, maar 't zal daarom niet minder lekker zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Awel... 't is de saus die het spaans maakt hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jep zoals ik zei, falafel. Ik ga dat ook eens in de saus maken want zo puur lusten de maskes dat hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die van ons eten dat met hopen, als ze er maar een fles looksaus bij krijgen *roll*

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ha! als't maar smaakt hé. Nog altijd beter dan chocoladesaus... alhoewel die geur... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. kunt ge dat op voorhand maken en opwarmen, denkt ge?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja dat gaat, maar wel voorzichtig roeren bij het opwarmen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik was al bezig. Living on the edge, inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ha, het is zeer lekker. Maar 2kl cayennepeper = dochter spuwt uit en eet potjeseten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel lekker! De overige tafelgenoten vonden het beter zonder saus wegens te pikant. Maar zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ah bedankt voor de feedback! Ik ga toch een edit in mijn post verwerken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gοod day! Would you mind if ӏ share yоur blog
    ωіth my zynga gгoup? There's a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you
    Feel free to surf my website :: www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

    BeantwoordenVerwijderen