vrijdag 22 april 2011

Jamie's verrukkelijke pindasaus en noedels

Ik had deze week echt de smaak te pakken met Jamie Oliver. Dit keer heb ik een deel van een ander menu gemaakt. Kipfilets met pindasaus en overheerlijke noedels. 't Was weer stil aan tafel... allez, als je dat gesmek niet meetelt natuurlijk.


peanut sauce


Hoe maak je de pindasaus?

1/2 bosje verse koriander
1 spaanse rode peper (vers)
1/2 teen knoflook
3 volle eetlepels pindakaas met stukjes van goede kwaliteit (ik heb die van Calvé genomen)
sojasaus
2 cm verse gemberwortel
2 bio limoenen
wat olijfolie

Doe de koriander, rode peper, knoflook, pindakaas, een scheut sojasaus in een keukenrobot of hoge kom. Schil en rasp de gember en doe bij de rest. Rasp de schil van beide limoenen en pers het sap van 1 limoen en doe alles in de kom. Voeg een paar scheutjes water toe en mix de satésaus tot je een mooie schepbare saus bekomt. Besprenkel de saus met wat olijfolie.

Neem 2 kipfilets en smeer ze helemaal in met de helft van de pindasaus (de rest dient om erbij te serveren). Leg de filets in een ovenschaal en zet 8 minuutjes onder de grill. Draai de kipfilets en knijp er wat vloeibare honing over. Zet opnieuw 8 minuten onder de grill. Na 8 minuutjes zou het moeten gaar zijn, zoniet zet nog wat langer onder de grill. Serveer met de rest van de pindasaus.


noodles


Hoe maak je de noedels?
(op mijn manier, die van Jamie vond ik te omslachtig)

250 gedroogde eiernoedels (middelfijn)
100 g ongezouten cashewnoten
1/2 middelgrote rode ui fijngesnipperd
1 verse spaanse rode peper fijngesnipperd (zonder zaadjes)
1 bosje verse koriander fijngesnipperd
1-2 eetlepels sojasaus
1 limoen
1 koffielepel sesamolie
1 koffielepel honing (optioneel)


Kook de noedels volgens de aanwijzingen op het pak. Hak de noten fijn en rooster ze in een droge pan tot ze mooi bruin zien. Volgens het boek moet je nu wat honing erbij doen, maar ik vind dat zo'n knoeiboel achteraf en heb het zo gelaten.

Doe de nootjes samen met de ui en pepertje in een grote kom. Giet de noedels af en spoel efkes onder koud water. Doe de noedels bij de rest, goed mengen, de sojasaus en de sesamolie erover en klaar. Hak de koriander fijn en doe over de noedels. Dien op.

't Is echt ongelooflijk lekker en smaakvol. De moeite dus.



Niet vergeten! Give Away!

boek3

Gratis Verrassend Veggie kookboek. Stuur mij voor 30 april 2011 (middernacht) een mailtje met jouw naam en de vermelding 'verrassend veggie'. Op 1 mei zal een onschuldige hand de winnaar aanduiden.

12 opmerkingen:

  1. Mmmm dat ziet er weer zalig uit. Benieuwd wat je met de pasen gaat maken ;-)
    Fijne paasdagen en geniet van het mooie weer. Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er weer heerlijk uit! Ik denk dat ik het zaterdag eens ga proberen. Ik neem aan die die (zonder zaadjes) op de Spaanse peper slaat en niet op de rode ui?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idd Saskia, ik ga het snel aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ga morgen bbq-en en had daar een pindasuas bij in gedachten. De ingrediënten staan op mijn boodschappenlijstje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb vandaag de noedels en de pindasaus gemaakt en het was geslaagd! Alleen zag mijn pindasaus knalgroen in plaats van lichtbruin... Ik neem aan dat het ene bosje koriander het andere niet is? :) Ik heb ook wat minder limoenzeste gebruikt en wat honing toegevoegd, want ik vond het nogal aan de zure kant. Het kan ook aan mijn pindakaas gelegen hebben, want ik en een hartige 5-notenkaas gebruikt in plaats van echte pindakaas. Maar verder een topreceptje!

    De noedels zijn ook heerlijk, die gaan we zeker nog vaker maken! Alleen komt de limoen uit de lijst met benodigdheden niet terug in de recept. Ik heb het sap dan maar op het einde toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pindakaas is dan ook geen kaas hé. Dat staat bij de choco en zo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben echt héél erg gesmuld van de pindasaus. Niet normaal lekker. Dan hoef je eigenlijk geen andee meer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik las bij jouw dat het lekker was, dus heb gisteren ook deze gemaakt. Noedles wel volgens Jamie's manier en het was heerlijk. Had trouwens de rode peper met zaadjes gemaakt, maar de hitte sloeg ons gelukkig niet uit de oren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zijn die kipfilets gaar naar 2x 8 minuten onder de grill?

    Ik ga nu op zoek naar koriander want mijn plantjes hebben niet 'gepakt' in de tuin. Een uitdaging op een feestdag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij mij wel, maar best altijd eens checken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier dus 2 x 12 minuten.
    En 't was lekker, superlekker! Morgen den overschot mee naar 't werk. Er gaat gekwijld worden! :-)

    Zou daar ipv water ook wat kokosmelk in mogen of wordt de saus dan te lopend?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geen idee eigenlijk. Ik zou het niet doen, omdat kokosmelk toch wel een vrij dominante smaak kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen