vrijdag 14 januari 2011

Rode kool met appeltjes ZONDER ui.

Ik vind het een prachtige groente. Rode kool. Ik ben er dol op, liefst klaargemaakt met appeltjes. Zo erg zelfs dat ik het zo zou eten, zonder iets bij. Ook rauw vind ik het lekker. Zalig gewoon. En zie hoe mooi.

Eerst heb je die fluwelen buitenkant...


Red Cabbage Diptych


En dan mag je de buitenste bladeren wegplukken.


diptych red cabbage rodekool


En dan kan je ze in stukken snijden. Niet te groot. Niet te klein. Juist goed.


diptych3


En dan stoof je ze in wat boter, giet er een fikse geut xérès-azijn bij, peper en zout, een steranijs, een kaneelstokje,... Laten stoven op een zacht vuurtje en af en toe bevochtigen met wat water. Na een uurtje vis je er het kaneelstokje en de steranijs uit.

Je schilt 3 à 4 appeltjes (géén moesappelen), snijdt ze in blokjes en doet ze bij de rode kool. Er mogen ook 2 à 3 lepels bruine suiker bij. Waarom bruine? Omdat deze de rode kool extra smaak geeft én een diepere kleur.

Als de rode kool én de appeltjes gaar zijn, mag je het vocht binden met wat aardappelbloem. Smakelijk!


rodekool met appeltjes


En NEEN ik moet niet weten dat je daar altijd een ajuintje bij snijdt. Ik lust het niet, ik moet het niet, ik wil het niet weten! ;-)

20 opmerkingen:

  1. De jongste lust echt alles, als ik dit op tafel zet dan roept hij blij dat het zijn lievelingseten is. Ik maak het ongeveer op dezelfde manier en een ajuintje erbij, ik mag er niet aan denken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deed er een keer hachee bij, heerlijk. Bleek dat later ook echt een combinatie te zijn. Het wiel was al uitgevonden. Maar dat vind jij er vast niet lekker bij, met die uien!

    Genoten van de foto's

    Groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtfoto's van mijn lievelingseten. Nog simpeler: rode kool met aardappelen gestampt, zonder appels ajb, maar met suiker...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk en dan met aardappelen en hachee erbij!
    Mooie foto's van de rode kool.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jawel, een uitje erbij is wel lekker! En mét moesappels uiteraard, die mooi wegsmelten tussen de kool en alleen een heerlijk appelaroma nalaten. Zo zie je maar, smaken verschillen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. met of zonder ui ... da's nu echt eens iets dat ik niet lust. Maar de foto's zijn zo mooi, 'k zou het toch eens moeten proberen. Voor rauwe rode kool toon ik wel mijn bloot g... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de rooie één van de mooisten onder de kolen, vooral rauw!
    en ik lust hem dus ook niet klaargemaakt,
    met of zonder appel of ajuin,
    alleen rauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe kunnen ze zo mooi groeien hè??!!
    fijn weekend groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super foto's!! Welke lens gebruikt ge nu voor deze foto's?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De eerste 4 van de buitenkant en de doorsnede met de Sigma 105 macrolens. De rest met een 50 mm 1.4.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha. Ik doe bijna overal een ui in en deed er onlangs voor het eerst een ui in en vroeger nooit en dat lusten ze hier nu liever (met de ui dus). Zelf eet ik het allebei even graag en yammie: zo lekker hé. Dat van die bruine suiker ga ik wel onthouden (ik doe er eigenlijk nooit suiker bij!).
    En mja: alleen al jouw foto's doen watertanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een lekkere tip: bevochtigen met rode wijn ipv water ! heel lekker !
    smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. rode wijn...hmmm... een vrouw naar mijn hart. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. die 'zonder ui' helpt niet bij mij
    ik lust het echt niet
    tenzij koud in een slaatje.
    Maar de foto's zien er weer prachtig uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's!!
    En goed om te proberen want ik heb hier twee huisgenoten die huiveren bij het horen van het woord ajuin!!
    Laat staan dat ik het erin kap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. sorry dat ik het vraag maar wat is xérès-azijn? ik ken dat niet. ik wil je recept proberen.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Da's sherry azijn, maar je vindt dat alleen onder de benaming Xérès, de grotere supermarkten zoals Delhaize en Carrefour hebben dat in hun aanbod. Staat gewoon bij de azijnen. Waarom die Sherry azijn, omdat het een heel smakelijke azijn is die de rode kool wat meer diepte geeft.

    BeantwoordenVerwijderen