zondag 26 december 2010

Ajuinsoep

Heel af en toe krijg ik echt ongelooflijk veel zin in ajuinsoep. Vraag me niet waarom, 't is misschien om mijn darmstelsel te ontluchten of om mijn bloed te zuiveren na een weekendje zwaar eten. Eén ding weet ik wel, met dit weer doet een kop ajuinsoep met geroosterd brood en gesmolten kaas énorm veel deugd.

ajuinsoep

Wat heb je nodig?

8 ajuinen
250 ml droge witte wijn*
olijfolie
1 à 2 kruidenbouillonblokjes
peper en zout
Tijm (optioneel)

Stokbrood en emmentaler of gruyère kaas


Snij de ajuinen fijn en stoof ze mooi bruin in de olijfolie. Overgiet de gestoofde ajuin met de witte wijn en laat tot 1/3 inkoken. Doe er vervolgens 2 liter water bij en de bouillonblokjes. Laat de soep nog 20 minuutjes zachtjes koken en kruid bij met peper en zout.

Rooster wat stokbrood in de oven met daarop wat geraspte kaas en serveer bij de ajuinsoep.

Veel protgenot.

(*) de wijn maakt de soep nogal zoet, je kan deze zonder probleem weglaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten